Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Svensk guldsælger presset på likviditeten

guld
Foto:

Det svenske guldhandelsfirma Guldadam, der lever af at købe guld og sælge det videre, er i finansielle problemer efter et skuffende fjerde kvartal.

2013 bød på det første år siden 2001, hvor guldprisen faldt, og det fik kunderne i Danmark, Norge og Sverige til at sælge færre gamle guld- og sølvsmykker og lignende til Guldadam, især i årets sidste tre måneder. Indkøbet blev "væsentligt lavere" end budgetteret.

- Som konsekvens heraf vil resultatet og pengestrømmene i 2013 være markant under budgettet, og selskabets likviditet bliver anstrengt, skriver Guldadam Holding i en meddelelse til den alternative svenske børs, Aktietorget.

pix_tvede

Guldadams direktør, David Aspehult, forklarer at selskabet ikke levede op til sine indkøbsmål trods en kraftig ekspansion, og at marginerne også var faldende på grund af den dykkende guldpris.

- Vi er ramt af både et fald i volumen og marginer, udtaler David Aspehult i meddelelsen.

pix - pandora armbånd - biz

Guldprisen startede året i et leje omkring 1650 dollar per troy ounce, men i takt med en roligere stemning på finansmarkederne dykkede den til omkring 1200 dollar ved årsskiftet. I de første to uger af januar er den steget til knap 1250 dollar.

På Aktietorget-børsen falder Guldadam-aktien mandag formiddag 34 pct. til 50 svenske øre per aktie.


0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen