Berlingske Business

Svensk brillekæde udfordrer Louis Nielsen

pix-brille
Det danske brillemarked får en ny kæde i folden, den svenske Smarteyes, som vil være næststørst i Danmark. Konkurrenterne hilsen den nye dreng i klassen velkommen. Foto:

Konkurrenten byder den svenske brillekæde Smarteyes velkommen på det danske marked og håber, det kan hjælpe på konkurrencen.

Selvom briller hjælper en til at se, kan priserne på stel og glas være svære at gennemskue. Men nu vil en svensk kæde indtage det danske marked, og konkurrenterne håber, det kan skabe en hårdere konkurrence og presse priserne.

Smarteyes fra Sverige vil nemlig være næststørst i Danmark med et helt simpelt priskoncept. To priser. Ingen gebyrer. Enten kan man købe en enkeltstyrke brille til 1.450 eller en flerstyrke til 2.950, og i den pris er alt inkluderet, siger administrerende direktør i Smarteyes' danske afdeling Niels Adolfsen til Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.

Det, håber konkurrenter Louis Nielsen, kan være med til at skabe en hårdere konkurrence herhjemme, hvor den danske kæde i flere år har kæmpet for at få billigere briller til danskerne, siger den administrerende direktør Mads Nygaard til Jyllands-Posten.

Men Louis Nielsen tror dog ikke, at Smarteyes vil blive næststørst i Danmark, netop fordi danskerne er vant til dyre briller og derfor køber nye briller relativt sjældent. Danskerne skifter faktisk kun briller cirka hvert tredje år, fortæller Mads Nygaard.

I Sverige er Smarteyes da heller ikke næststørst, men kæden har dog 40 butikker, en omsætning på 350 millioner kroner og en markedsandel på 12 procent. I Danmark er Louis Nielsen størst, målt på hvor danskerne sidst købte et par briller, men måler man på omsætning og antal butikker, er Profil Optik den største i Danmark, skriver Jyllands-Posten. 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen