Berlingske Business

Svagt salg rammer Magasin og Illum

Svagt salg rammer Magasin og Illum - 1
Foto:

Et faldende julesalg på ti procent har ramt Magasin hårdt. Detailvirksomheden har et resultat på minus 97 millioner kroner. Samtidig har Illum oplevet en nedgang i omsætningen på syv procent, og lander et resultat på minus 135 mio. kroner. (Opdateret kl. 14.16

Finanskrisen har skræmt forbrugerne væk fra butikkerne, og den danske detailhandel har lidt under forbrugerflugten. Det samme gælder for de velkendte stormagasiner Magasin og Illum, hvis regnskaber er blevet påvirket af et faldende salg. Nu står begge virksomheder med en ny ejer.

Det er især julemånederne, der har været hårde ved det kendte vartegn på Kongens Nytorv i København Magasin, der også har fem andre butikker rundt omkring i landet. En juleomsætning, der faldte med ti procent, har været med til at få resultatet i detailvirksomheden til at gå ned i minus 97 millioner kroner i forhold til sidste års resultat på minus tre millioner. Samtidig er omsætningen faldet med cirka tre procent fra 2,2 mia. kroner sidste år til 2,14 mia. kroner i år.

Færre luksusprodukter
Ifølge ledelsen har efteråret været en stor udfordring med usikkert ejerskab og svære markedsforhold. Men direktør Jon Björnsson sætter sin lid til, at forbrugerne igen kommer ind i butikken.

Billedserie: Magasin i ord og billeder

"Vi kommer til at fortsætte vores strategi, hvor vi sætter flere prisvenlige produkter ind i stedet for de dyre luksusprodukter. Samtidig har vi arbejdet hårdt på at reducere vores lager, så vi ikke sidder inde med for meget. Vi er blevet forsigtige indkøbere, og derfor kommer vi heller ikke til at opleve en så svær jul som den sidste gang" siger Jon Björnsson, der samtidig sætter pris på, at der endelig er kommet ro om ejerforholdene i Magasin-kæden:

"Det betyder meget, at der nu kommer en professionel bestyrelse med detailerfaring. Det er godt med noget stabilitet, for det har haft en negativ effekt med den usikre situation," siger direktøren.

Ny netbutik
Magasins resultat lever ikke op til de oprindelige forventninger, men ledelsen er stadig tilfreds med økonomien set i lyset af finanskrisen. Forventningerne til 2009/2010 er en omsætning, der ligger på niveau med dette års og et overskud på driften. Internt i butikken vil Jon Björnsson arbejde på, at der kommer en større kundegennemstømning og en række nye brands på tøjstængerne. Derudover arbejder man på at åbne en ny netbutik i løbet af 2009.

Svenskerne blev hjemme
Længere ned af det københavnske strøg er stormagasinet Illum endnu mere mærket af den faldende detailhandel. Omsætningen faldet med syv procent fra 661 mio. kroner til 615 mio. kroner, og resultatet er på minus 134,8 mio. kroner i forhold til sidste års overskud på 6,4 mio. kroner. Direktør Peter Zäll erkender, at det har været et hårdt år.

"Finanskrisen har påvirket os meget, og samtidig er den svenske krone faldet. Mange svenske kunder er blevet hjemme, og mange danskere er taget til Sverige for at handle i stedet for at gå i Illum. Men selvom resultatet er negativt, er det godt taget omstændighederne i betragtning. Det kunne have været værre," siger Peter Zäll.

Han sætter pris på, at der nu er ro om ejerskabet. Direktørens strategi er at fotsætte arbejdet med at gøre Illum til et unikt varehus og få tiltrukket flere unikke brand til adressen på Strøget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen