Berlingske Business

Supermarkedskæmpe får nyt dundrende underskud

SuperBest
Overskrift
Super Best butik. Foto:
Business-konference om dagligvaremarkedet - både internationalt
Overskrift
Per Thau, koncernchef i Dagrofa. Foto:

Dagligvarekæmpen Dagrofa, der blandt andet står bag supermarkedskæden Superbest, måtte igen i 2014 æde et dundrende underskud.

Dagligvarekoncernen Dagrofa, der under ny norsk dominans er i gang med et større hamskifte, må sande, at det er kostbart at rydde op i butikken.

Omsætningen sidste år faldt en smule med 300 mio. kr. til 19,6 milliarder kr., mens resultat før afskrivninger og skat (EBITDA) i 2014 landede på 117 mio. kr. mod 111 mio. kr. året før.

Men årsresultatet for 2014 er skæmmet  af store investeringer i at skabe fremtidens Dagrofa, herunder en stor strategisk udviklingsproces for hele forretningen og særligt detailforretningen. Der er endvidere sidste år fortaget hensættelser til fremtidige lukninger af urentable butikker og der er investeret i at skabe og implementere en ny organisation og en ny koncernledelse i Dagrofa.

Koncernens resultat før goodwillafskrivninger (EBITA) i 2014 blev derfor et underskud på 255 mio. kr. mod et minus på 200 mio. kr. i 2013. Dagrofa-koncernens resultat før skat og minoriteter blev i 2014 på et dundrende udnerskud på 318 mio. kr. mod underskuddet på 272 mio. kr. i 2013.

Dagrofas koncernchef Per Thau.

»For vores detailforretning har 2014 været et år præget af intens priskonkurrence. Men selv om markedet har haft nulvækst, har vi formået at styrke og vækste vores discountforretning i KIWI, som sidste år var den hurtigst voksende dagligvarekæde. Vi har som planlagt fortsat med at investere i forretningen samt effektivisere og optimere vores organisation. Derudover har vi lanceret en ny vækststrategi og en ny detailstrategi, der skal implementeres i år. De ting tilsammen bidrager til, at vi kommer ud af året med et resultat på niveau med året før,« skriver Dagrofas koncernchef Per Thau i en pressemeddelelse.

Dagrofa har i 2014 udarbejdet en ny strategiplan for perioden 2015-2017. Et led i planen er etableringen af et helt nyt supermarkedskoncept, MENY, sammen med landets selvstændige købmænd. MENY lægger kæderne SuperBest og EUROSPAR sammen til et nyskabende fødevaremarked. De første butikker åbner i 2015.

Pics-superbest

Forventningen til 2015 er en stærk konkurrence på både dagligvare- og foodservicemarkedet, hvor discountmarkedet fortsat vil vokse. Samlet set forventer Dagrofa en koncernomsætning på niveau med 2014 med et højere EBITDA-resultat.

De største anpartshavere i Dagrofa – NorgesGruppen og KFI Erhvervsdrivende Fond – ydede i december 2014 et ansvarligt lån til Dagrofa på i alt 185 mio. kr. til finansiering af vækstplanerne for 2015.

Pics-Dagrofa

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen