Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Supermarkedskæde satser stort på lokale fødevarer

Økologi-formand: Økologi-besparelser skader lokal vækst Salge
Foto:

Føtex under Dansk Supermarked øger udbuddet af lokale fødevarer i firmaets varehuse. Stadig flere vil have lokalt producerede produkter og råvarer, lyder det.

En velsmagende oksesteg fra den stedlige kvægavler, jordbær fra den lokale plantage eller et par dejlige flødeis fra byens ismejeri.

Danskerne mæsker sig i produkter fra en egn, de kender. Og det får supermarkedskæden Føtex til at øge mængden af lokal produceret mad, meddeler selskabet i en pressemeddelelse.

Økologi

Tilbage i 2014 introducerede Føtex sammen med entreprenørvirksomheden Go Local lokale varer på hylderne i Føtex Food. Det har været en så stor kommerciel succes, at Føtex nu afsætter plads til lokale varer i alle landets næsten 100 Føtex-varehuse.

»Vi oplever i stigende grad, at vores kunder efterspørger lokale varer og har fokus på kvalitet, bæredygtighed og nærhed. Det betyder meget for vores kunder, at de kender det område, varerne kommer fra,« siger Tore Nederland, sortiments- og projektchef i Føtex.

I hver Føtex kommer der til at være cirka 20 forskellige lokale producenter og omkring 70 forskellige varer.

ristian Kornerup

En af de producenter, som leverer varer til Føtex, er Æblespecialisterne. Ægteparret Malene Grønlund og Peder Jensen fra Silkeborg står bag virksomheden, der med afsæt i gamle danske æblesorter producerer æbleprodukter som for eksempel æblesmør og æblechutney.

17BUSlisbeth.jpg

Også Coop, der står bag Fakta, Kvickly og Superbrugsen, har gennem længere tid præsenteret kunderne for lokale producenter af fødevarer. Her tæller sortimentet blandt andre producenten af fjerkræ Sødam fra Sønderjylland og det økologiske mejeri Thise, hvis 70 landmænd også skal levere økologisk oksekød.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen