Berlingske Business

Supermarkeders egne mærker i fremgang

Supermarkeders egne mærker i fremgang - 1
Foto:

Detailkædernes egne varemærker er for alvor slået igennem hos supermarkedskunderne. Det er både discount og luksus, der sælger.

»Private label« er betegnelsen for supermarkedernes egne varemærker såsom COOPs mærke X-tra og Dansk Supermarkeds Princip. Og den form for varemærker er for alvor slået igennem hos de danske supermarkedskunder, der både tager den dyre kaffe og den billige mælk ned i indkøbskurven, skriver Børsen.

"Private label er blevet mere modent. I starten var det kun discountvarer - typisk meget billige mærker - som skulle konkurrere med discountbutikkerne. Så havde man noget skrammel; dårlige varer til dårlige priser. Nu ser vi, at man begynder at opgradere private label til flere niveauer," siger Benno Schnoor Clausen, konsulent i Retail Institute Scandinavia til avisen.

Markedsføring ændrer holdning
Tidligere havde forbrugerne svært ved at se, at supermarkedernes egne varemærker skulle være lige så gode som de andre varemærker. Men holdningen har ændret sig i takt med, at kæderne har øget markedsføringen af produkterne.

"Butikkerne er bedre til at konceptualisere det. Når du ser mærket X-tra, ved du, at det er discount. På den måde kan du bedre kommunikere over for forbrugerne," siger Benno Schnoor Clausen.

Lettere at genkende
Dansk Supermarked har her henover sommeren lanceret discountserien Budget, hvor en række varer er blevet samlet under samme navn og emballage, så de er mere letgenkendelige for kunderne. Hos COOP har man både den billige serie X-tra og den dyrere Änglamark, og begge er i vækst.

"Vi har en høj vækst i forhold til sidste år på både Änglamark og X-tra. Änglamark har haft meget stærk vækst fra starten, og X-tra er specielt accelereret inden for det seneste år, også som følge af den finansielle krise," siger fødevaredirektør Jan Madsen fra COOP til avisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen