Berlingske Business

Supermarkeder i økokrig om kunderne

Pix-netto
Netto lader ikke Coop løbe med kunderne. De tager kampen op på økologiske varer. Foto:

Coops massive satsning på økologi har fået konkurrenterne op på mærkerne. Føtex, Netto, Kiwi og Lidl har meldt sig ind i kampen om kunder med hang til økologi.

Økologi er blevet det nye sort i en dagligvarebranche i intens konkurrence.

Coop fremlagde for nylig en massiv satsning på økologi. Prisfald og øget udbud skal få danskerne til at købe flere økologiske varer i Coops kæder, men det bliver ikke uden konkurrence. Både Netto, Kiwi og Lidl melder sig nu på banen i kampen om kunderne.

Det skriver Jyllands-Posten.

coop

»Netto er Danmarks største på økologi med en markedsandel på 23-24 procent. Den position vil vi forsvare med hud og hår,« siger Claus Juul Nielsen, direktør for Netto International, til Jyllands-Posten.

Samme toner lyder fra Føtex, som vil give de økologiske varer en mere tydelig placering i butikkerne, og discountkæderne Kiwi og Lidl holder sig heller ikke tilbage. Dagrofa har meldt ud, at priserne bliver sat ned på økologiske varer i Kiwi-kæderne, og hos den tyske kæde Lidl, vil der også bliver sat ekstra ressourcer ind for at opgradere udbuddet af økologiske varer.

økonomi

Coops mål er at fordoble koncernens salg af økologiske fødevarer over de næste fem år fra knap 5 milliarder kroner til 10 milliarder kroner. Det skal blandt andet ske ved prisreduktion på 200 millioner kroner årligt, svarende til en milliard kroner på fem år.

Flere eksperter spår, at en sand priskrig kan bryde på økologiske varer efter Coops prisfald.

DanJ_øko_Business

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen