Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Superbyder på Lauritz.com: »Jeg bruger 20 timer om ugen på at byde«

Billede
Overskrift
Berlingske har været i kontakt med to af Lauritz.coms professionelle kunder, som køber varer på Lauritz.com for at sælge dem videre i deres butik Foto:
 

De professionelle handlere, som dominerer på Lauritz.com, har en noget anden tilgang til netauktioner end den almindelige forbruger. Berlingske har talt med to af Lauritz.coms professionelle kunder.

Buddhaer og smykker, kunst og keramik. Lauritz.coms professionelle kunder byder mange gange på mange auktioner, og deres interesse favner umiddelbart temmelig bredt.

Berlingske har været i kontakt med to af Lauritz.coms professionelle kunder, som køber varer på Lauritz.com for at sælge dem videre i deres butik, og de har en noget anden tilgang til auktioner på nettet, end den almindelige forbruger.

»Jeg byder dagligt på mange varer. Jeg vil skyde på, det i gennemsnit er cirka ti varer om dagen, og at jeg bruger 20 timer om ugen på at byde,« siger en københavnsk auktionshandler.

dd

Berlingske er bekendt med personens navn, men han ønsker at være anonym, for det er, siger han, »en lille branche«. Siden Berlingske i sidste uge berettede om Lauritz.coms ekstremt store kunder, som deltager i cirka ti procent af alle auktioner, har flere spørgsmål trængt sig på. Et oplagt spørgsmål er, om det overhovedet kan lade sig gøre at byde på så mange auktioner hver dag? Ja, det overrasker i hvert fald ikke auktionshandleren, at Lauritz.coms mest aktive kunde i gennemsnit byder på 17 varer om dagen.

»Det er et tal, der ikke er så langt fra mit eget niveau. Jeg har kolleger, der er langt større end mig selv, så det er jeg ikke overrasket over,« siger auktionshandleren.

Storkunders adfærd på lauritz.com

Kundenummer Antal auktioner Antal bud
7280780288849272
26995069186862089
1561785507560034
2781345431858651
29098540371162748
127331861169335
875192430180138
575662399329119
13731022657250683
11470522237112398

Autobud tager »jo ingen tid«

Han byder på alt fra malerier, keramik, sølv, smykker, porcelæn og design – varer som hans egne kunder efterspørger – og han finder varerne ved dels at bruge søgeord, dels ved at pløje både Lauritz.com og andre auktionshuse i ind- og udland igennem.

»For mig som forretningsmand handler det om at købe nogle varer, som mine kunder ­efterspørger, og dem skal jeg købe til den rigtige pris,« siger han.

En anden professionel handler, som Berlingske har været i kontakt med, ønsker heller ikke sit navn i avisen. Han er københavnsk galleriejer, men handler både professionelt og privat, fortæller han.

»Jeg er lidt af en samler og køber ikke kun billeder. Jeg køber mange mærkelige ting som apotekerkrukker, gamle lægeinstrumenter og buddhaer,« siger han.

Billede

Galleriejeren fortæller, at han »ikke har nogen fornemmelse af«, hvor mange auktioner, han byder på, men han indrømmer, at han som galleriejer og inkarneret samler byder mere end gennemsnittet.

»Det tager jo ingen tid at lægge et autobud. Det er bare at lægge et bud, og så er den potte ude,« siger galleriejeren med henvisning til funktionen på Lauritz.com, hvor man automatisk kan byde op til et maksimalt beløb.

Billede

Storkunder og intentionen om at købe

Lauritz.coms ledelse foretrækker at svare på Berlingskes spørgsmål skriftligt via mail fremfor at blive telefoninterviewet.

Det står enhver af vore kunder frit at byde på en vare, så længe vi ikke ser spor af misbrug.

Mette Rode, Adm. dir., Lauritz.com
DEL CITAT

I en mail til Lauritz.com har Berlingske spurgt, hvordan auktionshuset forholder sig til de storkunder, som deltager i mange auktioner, men kun i 0,3 procent og 0,8 procent af auktionerne giver sidste bud.

»For os er det ikke afgørende, hvor mange varer en professionel eller privat kunde byder på, herunder antallet af bud, så længe vi kan konstatere, at kunder byder med intentionen om at købe, og at de gennemfører de køb, som de får hammerslag på, med respekt af fortrydelsesretten,« skriver Lauritz.com i en mail med administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm som afsender.

aaa

»Det står enhver af vores kunder frit at byde på en vare, så længe vi ikke ser spor af misbrug. Ser vi manglende gennemførelse af køb og for højt antal fortrydelser, får kunden en advarsel eller lukkes,« skriver auktionshuset.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen