Berlingske Business

Succes-tøjskaber forlader sit værk

Succes-tøjskaber forlader sit værk - 1
Arkivfoto fra en modeopvisning i Illum, hvor tre herrer viser J. Lindeberg-tøj frem. Foto:

Skaberen af den svenske modesucces J.Lindeberg, Johan Lindeberg, forlader sit livsværk.

Svenske Johan Lindeberg har taget en drastisk beslutning. Han forlader sit livsværk, den svenske tøjsucces J. Lindeberg, for at søge grønne græsgange i USA. Det skriver den svenske netavis di.se.

I et sommerinterview med svensk P1 fortæller Lindeberg, at han længe har overvejet at forlade livsværket, der i dag kontrolleres af investeringsforeningen Proventus.

”Nu har jeg besluttet mig for at forlade J. Lindeberg helt og holdent, men det har taget to år at vænne sig til tanken og tage skridtet fuldt ud. Men Helmut Lang og selv Yves Saint Laurent gjorde det, forlod foretagener, som bar deres navn,” siger Johan Lindeberg i interviewet.

Stjerne-brand
Her fortæller han også, at den største årsag til hans exit er, at han flytter til USA for at finde nye udfordringer, og for at komme væk fra sit værk.

Lindeberg solgte i 2007 selskabet til Proventus og topchefen Stafan Engstrøm, og siden da har det været en sær fornemmelse stadig at være i virksomheden siger han ifølge di.se.

”En modekollektion er et personligt udtryk af følelser og tanker og det er svært at skulle stå for et varemærke, især når det bærer mit navn, når jeg ikke selv er fuldstændig engageret og står for kollektionne. Så er det bedre at trække sig helt.”

J.Lindeberg er på få år blevet en bragende modesucces, og blandt andet stjerner som skuespilleren Brad Pitt og Depeche Mode-forsanger Dave Gahan er erklærede fans af det svenske brand.

Selskabet omsatte i 2007 for 260 millioner svenske kroner og nåede en nettogevinst på 6,2 millioner kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen