Berlingske Business

Stylepits salg falder markant og bundlinjen bløder fortsat

 Anders Holch Povlsen
Anders Holch Povlsen Foto:

En stor tilbagegang i salget og fortsatte røde tal på bundlinjen er realiteterne for tøjkoncernen Stylepit, der fredag har gjort status for første halvår af sit regnskabsår, hvilket formentlig er det sidste regnskab som børsnoteret selskab.

Stylepit havde i halvåret 2015/2016 et salg på 168 mio. kr., hvilket er en tilbagegang fra 210,6 mio. kr. i den samme periode året før. Selskabet er blandt andet udfordret af, at man har skiftet navn fra Smartguy til Stylepit og dermed slås med en lav kendskabsgrad.

Salget er faldet med 20 pct. samlet set, og her har tilbagegangen været størst på markederne uden for Norden, da selskabet har øget fokus på markederne i og omkring Danmark, men ikke desto mindre er salget dykket 15,2 pct. her.

stylepit

På driftsresultatet før skat, renter og af- og nedskrivninger, EBITDA, var der bedring at spore, da Stylepit kunne mønstre et plus på 3,2 mio. kr.

Det var en forbedring på 15,6 mio. kr. i forhold til samme periode året før. Selskabet har blandt andet brugt færre penge på salgsfremmende tiltag.

På bundlinjen er der dog fortsat røde tal spore. Underskuddet lød på 6 mio. kr., hvilket dog var en markant forbedring fra et underskud på 19,7 mio. kr. i samme periode året før.

I forbindelse med regnskabet justerer Stylepit forventningerne til regnskabsåret 2015/2016 og venter nu en omsætning på 335 mio. kr. og et EBITDA-resultat i niveauet 6,5 mio. kr.

15BUSAnders-Holch-Povlsen-a.jpg

Ser man på salget, er det en nedjustering, da selskabet tidligere regnede med et salg på 335 mio. kr., mens forventningerne til EBITDA-overskuddet er 0,7 mio. kr. højere end budgetteret, skriver Stylepit i sit regnskab.

Tidligere i februar indsendte Stylepit en ansøgning til fondsbørsen om at blive afnoteret. Det sker, efter at Bestseller-ejeren, Anders Holch Povlsen, sidste år købte tøjkoncernen.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen