Berlingske Business

Stylepit-bestyrelsen: Tror I på os eller på Holch Povlsen?

Anders Holch Povlsen, Bestseller.
Overskrift
Anders Holch Povlsen, Bestseller.
 

Bestyrelsen i den børsnoterede tøjkoncern Stylepit kommer ikke med en klar anbefaling til aktionærerne om, hvordan de skal forholde sig til det købstilbud, som modemilliardæren Anders Holch Povlsen fra Bestseller, har fremsat.

Aktionærerne i Stylepit skal tage stilling til, om de tror at den nuværende ledelse kan gøre tøj koncernen til en succes, eller om de skal sælge deres aktier til den danske modegigant, Bestseller, som i forvejen er storaktionær, men som ønsker at købe Stylepit af børsen.

Bestyrelsen for Stylepit, der har levet en tumultarisk tilværelse med en række udskiftninger i ledelse og bestyrelse og strategiplaner, skriver i sin redegørelse til aktionærerne om Bestsellers købstilbud, at de skal tage imod tilbuddet, hvis de mener, at Stylepits turn-around ikke er endeligt gennemført, og at selskabets planer for de kommende år ikke kan realiseres.

Omvendt mener bestyrelsen, at aktionærerne skal beholde deres aktier, hvis de mener, at Stylepit får succes med sine strategiplaner, og der derfor er potentiale for kursstigninger i aktien.

Pix-Holch

Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen, ejer omkring 25 procent af Stylepit, og han fremsatte i august et tilbud til de øvrige aktionærer om at købe deres aktier for 20 øre pr. aktie. Tilbuddet er betinget af, at Bestseller kommer til at ejer og kontrollere mindst 50 pct. af aktierne i selskabet

Den jyske købmand ville med sit købstilbud sætte en stopper for de indbyrdes konflikter, der har præget Stylepit, senest med en planlagt kapitalrejsning, som medstifter Nicolai Kærgaard spændte ben for ved at springe fra en aftale kort før offentliggørelse af prospektet.

q

Stylepits bestyrelse ser begrænsede fordele ved Bestsellers købstilbud - blandt andet at aktionærerne i givet fald vil få kontanter og at de får mulighed for at sælge alle deres aktier.

Af ulemper hæfte bestyrelsen sig ved, at aktionærerne ikke vil få andel i en mulig værditilvækst i selskabet, hvis de bliver indløst af Bestseller. Endvidere påpeger bestyrelsen, at Bestseller som hovedaktionær vil kunne gennemføre væsentlige beslutninger uden mulighed for, at øvrige aktionærer kan modsætte sig.

stylepit

Og så påpeger bestyrelsen, at aktionærerne er i risiko for ikke at kunne disponere over deres aktier i en periode, da Bestseller skal opnå godkendelse fra konkurrencemyndighederne i Danmark, Østrig og Ukraine, »hvilket erfaringsmæssigt kan tage tid«.

I en mail-kommentar til Stylepit-bestyrelsens anbefalinger påpeger Bestsellers finansdirektør, Lise Kaae – på vegne af Aktieselskabet af 14.10 2012, der teknisk set står for købstilbuddet – at man fortsat vurderer, at den fremsatte pris er fornuftig:

»Vi må understrege, ikke mindst efter at have læst Bestyrelsens udmelding om købstilbuddet i dag, at selskabet efter vores vurdering ikke har gennemført en turnaround endnu, og vi fastholder på denne baggrund, at vi mener, at den fremsatte købspris er god.«

Web-TV: Stylepit-direktør taler ud om dramatisk tid

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen