Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Strøgets butikker skal stramme op hvis de skal overleve smartphonen

xx
Matthew Brown er britisk detailekspert fra Echochamber. Foto:

Fremtidens detailhandel skal byde på oplevelser og interessant indretning. Og samarbejde er vejen frem, for detailhandlen er et økosystem, hvor hver enkel ikke kan overleve uden hjælp fra de andre. Men hvordan klarer Strøgets butikker sig?

Byers butiksudvalg ændrer sig. Af danske butikker, der allerede er blevet presset af nethandel og global konkurrence, tæller bl.a. Fona-kæden og taskebutikken Neye, som har måtte se butiksdøden i øjnene. For detailhandlen har stadig ikke sluppet finanskrisens greb. Forbrugerne holder fortsat på pengene. Og det at være indlagt til at skulle købe produkter i en fysisk butik er af ældre dato. Det stiller krav til butikkerne, der skal oppe sig, hvis de vil forblive i live.

»Du har din egen personlige butik i din lomme - din smartphone,« forklarer Matthew Brown detailkonsulent hos Echochamber – en britisk virksomhed der rådgiver detailbranchen i hele verden og er obs på nye trends.

butikker

Matthew Brown var på besøg hos Dansk Erhvervs konference i tirsdags. Og Berlingske Business møder ham efter, at han har holdt sit oplæg, til en lille tur på Strøget for at snakke om de butikker, der springer ham i øjnene på Københavns store hovedgade.

»Fysiske butikker skal arbejde hårdere. De skal hjælpe kunderne med at finde løsninger, lære dem om produkterne, som de gør i Apple-butikker. Her kan du nemt overskue det fulde sortiment og prøve det af. Butikker skal også gøre det sjovt f.eks. ved at lave en pop-up butik i ny og næ,« forklarer Matthew Brown, imens vi slentrer ned af Østergade, der er overraskende trafikerede på en tirsdag kl. 13.

 

Et svært marked for alle

»Små butikker lukker ikke pga. af de store. Butikker lukker, fordi de er dårlige,« fastslår Matthew Brown.

04BUSMargit-Pels-1-180309.jpg

Macy’s, Sears og Wallmart er alle kæder, der enten planlægger at lukke eller har lukket flere butikker. Et bevis på, at det ikke er en fordel at være stor. Og særligt ikke hvis man rumler i midten. Hvis det går godt i det eksklusive og godt i discount – så lider det imellem.

»Markedet er svært for alle. Vi plejede at have en verden kun med fysiske butikker. Nu har vi også online-butikker. Dobbelt så mange butikker, men antallet af kunder er det samme,« uddyber han.

25BUScamille-raffns-e--Neye.jpg

Derfor skal butikkerne give kunderne lyst til at komme forbi, og kunderne skal have lyst til at hænge ud i de fysiske butikker for at konkurrere med den øgede nethandel. Det er dog ikke alle butikker på Strøget, der løfter den opgave.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen