Berlingske Business

Strøget snorksover om søndagen

05BUSKrydstogskibe-svigter-.jpg
»Søndagslukkede butikker gør det sværere at få de store krydstogtskibe til at vælge København,« lyder det fra Susanne Nordenbæk, der er seniorkonsulent i Dansk Erhverv. Hun ærgrer sig over, at antallet af krydstogtgæster falder i København i 2013. ?Foto: Jens Nørgaard Larsen

For mange butikker holder lukket om søndagen, og de lukkede døre får købestærke turister til at dreje om på hælen, lyder det fra dansk erhverv og krydstogtdirektør.

Butikschefer og personale på Danmarks største shoppinggade, Strøget, bør skrotte familiehygge om søndagen og i stedet slå dørene op i deres butikker.

Sådan lyder opfordringen fra Dansk Erhverv og Copenhagen Cruise Network, der er forundret over de mange søndagslukkede butikker omkring Strøget i København.

»Søndagslukkede butikker gør det sværere at få de store krydstogtskibe til at vælge København,« siger Susanne Nordenbæk, seniorkonsulent i Dansk Erhverv, der ærgrer sig over, at antallet af krydstogtgæster falder i København i 2013, som Berlingske Business fortalte i går.

»Hvis vi kan få alle til at bakke op om, at der skal være åbent i butikkerne, når kunderne er der, vil vi i langt højere grad kunne få de store rederier til at tage en søndag i København med i deres program. Det vil have en ret stor effekt på turismen,« siger Susanne Nordenbæk.

En gevinst for butikkerne

Allerede i oktober 2012 gjorde Folketinget det lovligt for butikker i Danmark at holde åbent om søndagen.

Men mange butikker omkring Strøget har ikke ønsket at udnytte den nye søndagsmulighed. Det er et problem, mener også Copenhagen Cruise Network, der forgæves har forsøgt at få et formaliseret samarbejde med de københavnske butikker.

»En af vores store udfordringer er at få etableret et frugtbart samarbejde med detailhandelen i København. Når man tænker på, at vi kommer med cirka en million gæster om året, som går gennem byen, er det underligt, at vi får sådan cirka nul opbakning fra detailhandelen,« siger Bo Larsen, krydstogtdirektør i Wonderful Copenhagen og samtidig direktør i Copenhagen Cruise Network, der får 70 forskellige aktører til at samarbejde om krydstogtturisterne.

»Detailhandelen, og her tænker jeg særligt på foreningen København City Center, skal komme med ved mødebordet som alle de andre aktører,« lyder opfordringen fra Bo Larsen, der mener, at samarbejdet vil være en gevinst for de københavnske butikker.

»Krydstogtturismen bringer en omsætning på cirka 1,4 milliarder kroner til København, hvoraf en pæn del går til de københavnske butikker, I det lys er det svært at forstå, at de ikke vil samarbejde om at optimere oplevelsen for turisterne, så vi får deres tilfredshed og forbrug endnu højere op,« siger Bo Larsen, der fortæller, at organisationen forgæves har rettet henvendelse til specifikke butikker og senest til foreningen København City Center, der organiserer Københavns strøgbutikker.

Den største gruppe krydstogtgæster i København er tyskere. Herefter følger amerikanere, briter, spaniere, italienere, canadiere og franskmænd. I gennemsnit lægger krydstogtturister, som starter eller slutter i København, 1.450 kroner i hovedstaden. For de krydstogtturister, som kun er i byen på transit, er gennemsnitsforbruget 600 kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen