Berlingske Business

Stort fejltrin giver Lego tilbageslag i USA

LEGO
Foto:

Et sjældent fejltrin af Lego på det amerikanske marked har givet den danske legetøjsgigant tilbageslag på det vigtige marked.

Lego er en sjælden gang snublet i egen succes og har ikke levet op til de tårnhøje forventninger, der ligger på skuldrene af legetøjsgiganten fra Billund.

I lyset af de seneste års imponerende vækstrater er tallene i Legos regnskab for første halvdel af 2016 knap så imponerende, og det skyldes først og fremmest et eklatant fejltrin på det vigtige amerikanske marked. For mens Lego vokser både i Asien og Europa, er der ikke sket nogen fremgang på det amerikanske marked. Det skyldes ifølge finansdirektør John Goodwin, at Lego har manglet den nødvendige skarphed.

»Det hænger sammen med, at vi mærkede meget stor efterspørgsel på det amerikanske marked i 2015. Som en konsekvens trak vi nogle af de aktiviteter, vi typisk har i gang, og som stimulerer efterspørgslen, tilbage,« siger John Goodwin og nævner blandt andet markedsføring og udstillinger af varer i butikkerne som eksempler.

LEGO-RESULTS/

Mens Lego sidste år viste imponerende vækst på den samlede omsætning, som steg 18 procent, leverede legetøjskoncernen i første halve år af 2016 en omsætningsvækst på 10 procent sammenlignet med samme periode sidste år målt i lokal valuta.

Den manglende vækst i USA er noget, Lego-ledelsen tager ganske alvorligt, og for at genvinde momentum bliver der sat ekstra skarpt fokus på netop det amerikanske marked i året sidste seks måneder. Blandt andet arbejder Lego tæt sammen med de amerikanske detailhandlere for at få Legos produkter ud til forbrugerne.

»Vi fokuserer meget skarpt på at skabe vækst på det marked. Vi ser en fantastisk stærk tocifret vækst i Europa, som er vores mest veletablerede marked. Det viser, at der er en stærk appel i den portefølje af produkter, vi har haft i år. Den appel skal vi overføre, og vi skal sørge for, at produkterne kommer på børnenes ønskeseddel til jul, når vi går ind i den meget vigtige julesæson i Nordamerika,« siger John Goodwin.

Kjeld Kirk Kristiansen

I danske kroner og ører steg Legos samlede omsætning med 11 procent til 15,7 milliarder kroner mod 14,1 millioner kroner i samme periode sidste år.

Overskuddet efter skat lød på knap 4 milliarder kroner mod 4,4 milliarder kroner i samme periode året før.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen