Berlingske Business

Store teknologiske spring plager B&O

En heftig udvikling af nye elektroniske produkter har rystet B&O i de senere år. Men brandet er stærkt, og B&O har et stort potentiale, vurderer eksperter.

B&O har haft svært ved at håndtere den kraftige udvikling i elektronikbranchen i de senere år. Samtidig er den danske virksomheds design stagneret og trænger til fornyelse. Men virksomhedens brand er fortsat så stærkt, at der kan være et stort potentiale i det ellers falmende designikon, vurderer nogle af Danmarks førende brandingeksperter.

»Op til 1990erne stod B&O for et meget unikt designsprog. Men B&O har måske hængt fast i tidligere tiders designsprog og mangler at komme ind i den moderne tid,« siger Martin Roll, international brandråd-giver med base i Singapore og en af Danmarks førende eksperter i branding.

Markedet for elektronikprodukter har været under hastig forandring. Fladskærmen har vundet frem, og kunderne skifter til nye produkter i hastigere tempo.

»Der er sket en teknologisk glidning, hvor det kan være svært at følge med, fordi tingene simpelthen går så stærkt. Det har B&O ikke været vant til tidligere, hvor de platforme, de har haft, kunne bære i relativt mange år,« siger Martin Roll.

Han mener, at B&Os brand især uden for Danmark stadig er meget stærkt. Her er kunder, der er villige til at betale ekstra for at få et unikt produkt.

»Der er folk, som ønsker noget helt andet til deres hjem. Til dem tror jeg ikke, at B&O er for dyrt. Men til den gruppe har de måske glemt de rigtigt store anlæg. Den gruppe kan lide brandet, men vil gerne have noget nyt fra B&O. Det har de ikke fået de senere år, måske på grund af de mange udfordringer, der har været i virksomheden,« siger Martin Roll.

Han mener, at mange af de andre mærker som Samsung, Philips og Sony fremstiller produkter, som designmæssigt ligger tæt op ad hinanden.

»Brandet har et pænt potentiale. De andre mærker ligner hinanden og kan man finde noget unikt, tror jeg, man kan skabe meget støj på en positiv måde,« siger Martin Roll.

B&O skal gentænke sit design

Men det kræver, at B&O gentænker sit nuværende design.

»Jeg vil ikke sige, at de bør redesigne deres produkter, men de bør foretage en kraftig make-over af deres designplatform. Det tror jeg, brandet kan klare, og det vil blive taget godt imod,« siger Martin Roll.

Stiig Helgens Binggeli, direktør for og stifter af konsulentfirmaet Brandhouse, siger, at mange af de nuværende mærker har samlet sig inden for den samme designtype. De som er store i dag – som for eksempel Samsung – er mest blevet det for deres evner til at få distribueret deres produkter bredt ud.

»Inden for elektronik var der tidligere en række virksomheder, som var fantastiske til design. Men den teknologiske udvikling har betydet, at design ikke længere har den samme indflydelse i dag; fordi en fladskærm for eksempel ikke længere giver samme mulighed for at tilføre designelementer,« siger Stiig Helgens Binggeli.

Han siger, at kunderne i stigende grad er begyndt at kombinere meget brandede produkter med billigere varer.

»Vi ser, at mange køber enkelte dyre lamper eller møbler, som de så matcher med nogle stole fra Ilva eller Ikea. På den måde får de nogle designmærker og den gode pris på det andet. Det er ganske få, som kun går efter brands, fordi en del af show off-effekten er dampet af med finanskrisen«,« siger Stiig Helgens Binggeli.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen