Berlingske Business
13:23Stort bud sender hollandsk sikkerhedsfirma mod skyerne

Store opgaver venter Lego-arving

lego
LEGO-pressebillede i forbindelse med generationsskiftet i LEGO 27.4.2016. Thomas Kirk Kristiansen. (Foto: /Scanpix 2016) Foto:

Legos skæbne ligger nu officielt i 37-årige Thomas Kirk Kristiansens hænder. Han skal forvandle plastik til genbrug, gøre legetøjsklodser digitale og få kinesere til at lege på dansk.

Det har været undervejs længe, men nu er magtskiftet i legetøjsimperiet Lego en realitet. Lego har meddelt, at 68-årige Kjeld Kirk Kristiansen og hans søn, 37-årige Thomas Kirk Kristiansen, bytter roller i bestyrelsen i Lego A/S, hvor Thomas Kirk Kristiansen bliver næstformand, mens hans far fortsætter som menigt bestyrelsesmedlem. I Lego Fonden overtager Thomas Kirk Kristiansen posten som formand, mens Kjeld Kirk Kristiansen bliver næstformand.

Og der bliver nok at tage fat på for den 37-årige arvtager. Et ganske tungt ansvar fornægter sig ikke, når den nye, lettere uprøvede, topfigur skal tage Lego fra »good to great« for nu at bruge titlen på en bestseller.

lego

Lego har med den nuværende direktør Jørgen Vig Knudstorp fået noget af et comeback, og de seneste års resultater har fået direktøren til både at danse og spjætte ved præsetationerne af den imponerende vækst. De seneste fem år er Legos omsætning vokset fra 18,7 milliarder kroner til i dag at ligge næsten 20 milliarder kroner højere. Samtidig viste bundlinjen i 2015 imponerende 9,2 milliarder kroner mod syv milliarder kroner året før, hvilket svarer til en stigning på 26 procent. Det går med andre ord godt for Lego.

Mens Jørgen Vig Knudstorp er i spidsen for den daglige drift, kommer Thomas Kirk Kristiansen til at se et godt stykke længere ind i fremtiden. Familieejede virksomheder har traditionelt en længere tidshorisont, end for eksempel børsnoterede selskaber, og Lego-familien kan skimte en massiv milepæl i horisonten. I 2032 fylder Lego nemlig 100 år, og jubilæet bliver et pejlemærke for Thomas Kirk Kristiansen.

I et interview med Berlingske Business i forbindelse med Legos fremlæggelse af årsregnskab for 2015 tidligere på året fortalte Jørgen Vig Knudstorp, at virksomhedens 100 års jubilæum er den horisont, Lego-ledelsen arbejder udfra.

Lego

Tre hovedopgaver

»Vi har et langt blik, fordi vi er familieejet og kan tillade os at tænke langsigtet. For os er 2032 et pejlemærke,« sagde Jørgen Vig Knudstorp.

Thomas Kirk Kristiansens opgaver kommer til at kredse sig om tre overordnede emner: globalisering, digitalisering og bæredygtighed. Mere konkret skal der altså inden for de næste 10-20 år findes et materiale, som gør de ikoniske plastikklodser bæredygtige - det er der afsat 1 milliard kroner til - og der skal udvikles produkter, der imødekommer børns stigende forbrug af digitale platforme. Derudover skal Lego udnytte det enorme potentiale, der er blandt andet i Kina, hvor den voksende middelklasse er en guldgrube for Lego.

Søren Jakobsen er journalist og forfatter til bogen »Arvingerne«, der stiller skarpt ind på familiestrukturen i tre af landets største virksomheder; Ecco, Bestseller og Lego og de udfordringer, der forbundet med at skulle lade en gigantisk virksomhed gå i arv til næste led i familien. Han peger også på Legos ambition om at gå forrest på miljøfronten, som en af de store opgaver, der venter Thomas Kirk Kristensen.

»Hele det her spørgsmål med, hvordan man kommer af med plastikken. Det bliver en meget stor udfordring,« siger han.

aaa

Ikke mindst samarbejdet mellem Kjeld Kirk Kristiansen og Jørgen Vig Knudstorp bliver ofte nævnt som en afgørende faktor for genrejsningen af Lego. Knudstorp fik samlet koncernens interesser, så det at drive forretning i dag går hånd i hånd med det at ville noget godt for børn. Det har vist sig effektfuldt, og den succes er Thomas Kirk Kristiansen nu manden, der skal videreudvikle og sætte de brede rammer for frem mod 2032.

Allerede i oktober sidste år skrev Berlingske Business om det magtskifte, som Lego-familien nu selv har sat ord. Dengang sagde Knudstorp, at han og Thomas Kirk Kristiansen allerede er i tæt dialog om de vigtigste beslutninger i virksomheden. Hvor længe de to kommer til at samarbejde er uvist.

»Det er ikke mig, der bestemmer, hvor lang tid jeg har, men virksomheden giver sig selv en udvikling over de næste 10-20 år,« sagde Jørgen Vig Knudstorp tidligere på året til Berlingske Business.

Kjeld Kirk Kristiansen

Hvem der skal afløse Knudstorp, når hans tid i Lego slutter, bliver da også en nøgleopgave for Thomas Kirk Kristiansen, mener Søren Jakobsen.

»Kan de finde en ny tryllekunstner af samme format, eller skal man i højere grad satse på et team? Det bliver hans største udfordring,« siger Søren Jakobsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen