Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Store krav til Adidas' nye danske topchef

xx
Kasper Rørsted Foto:

Den vel nok højst placerede dansker i internationalt erhvervsliv, Kasper Rørsted, tiltræder i morgen som topchef i sportskoncernen Adidas, og allerede nu er investorerne begyndt at stille krav til den kommende direktør.

Det er ikke ubetinget en virksomhed i god gænge, som danske Kasper Rørsted d. 1. oktober overtager ansvaret for. Tyske Adidas er presset på flere fronter, og investorerne er allerede begyndt at udfylde en ønskeliste med tiltag, som Kasper Rørsted efter deres mening skal føre ud i livet.

Nyhedsbureauet Reuters har talt med en række af de største ejere af Adidas.

Rørsted

Investorerne satser på, at den 54-årige dansker kan opnå den rentabilitet, han opnåede hos Henkel,og at han kan opretholde den stigning i aktiekursen, som Adidas har oplevet, siden udnævnelsen af Kasper Rørsted blev annonceret i januar.

Ingo Speich, der er fondmanager blandt aktionærerne i Adidas og en kritiker af udgående Adidas administrerende direktør Herbert Hainer, fortæller Reuters, at han håber, Kasper Rørsted vil granske Adidas' produktportefølje og koncernens salgsstruktur som de første skridt til at øge de tilbagestående marginer.

»Jeg forventer små foranstaltninger snarere end en bombe. Men om 12-18 måneder, hvis marginen stadig er, hvor den er, bliver det vanskeligt for aktierne,« siger Ingo Speich til Reuters.

19BUSKasper-Roersted-184230.jpg

Kasper Rørsteds præstation hos Henkel, der blandet andet producerer Schwarzkopf-shampoo og lim, bliver der også kigget til for at få et fingerpeg om, hvad han vil gøre ved sportstøjskoncernen, der leverer fodboldtrøjer til blandt andre Manchester United og de tyske verdensmestre.

Hos Henkel blev Kasper Rørsted kendt for at skære overflødige omkostninger og optimere salget, det vil investorerne ifølge Reuters se ham gøre igen hos Adidas.

Kapløb med store Nike

Hos Adidas skal Kasper Røsted ikke lave en stor en turnaround, det har den tidligere CEO Herbert Hainer gjort, så opgaven består i at opretholde udviklingen. For nyligt overhalede Adidas deres konkurrent Under Armour i kvartals omsætning i USA. Det skriver The Wall Street Journal.

Adidas

Men selvom det ser godt for Adidas, er resultaterne kun nok til en andenplads. Deres evige konkurrent på sportstøj markedet, Portland-baserede Nike, er ikke sådan lige at hamle op med. Hvor Adidas ifølge The Wall Street Journal regner med en overskudsgrad på 7,4 pct., kalkulerer Nike med det dobbelte.

»Hr. Rørsted skal gøre det hele. Sparre penge, opretholde stærk toplinjevækst og forbedre marginen,« det fortæller John Guy, kapital analytiker hos MainFirst Bank til The Wall Street Journal.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen