Berlingske Business

Stor efterspørgsel har udfordret Legos kapacitet

A robot picks up Lego bricks i
Børn verden over er vilde med Lego, der har haft problemer med at kunne holde trit med efterspørgslen. Reuters/Fabian Bimmer

En af de største udfordringer for Lego er hele tiden at kunne levere byggeklodser på rette tid og sted.

Der er ikke mange etablerede virksomheder, der som Lego har præsteret at øge årsomsætningen med tocifrede rater de seneste mange år.

Og alligevel er der ikke meget, der tyder på, at legetøjsproducenten fra Billund kommer til at sænke tempoet lige foreløbig.

Det skulle da lige være, at man ikke kan følge med efterspørgslen, og det er faktisk en af virksomhedens største udfordringer, fortæller finansdirektør John Goodwin.

LEGO

»Vi har det seneste år haft problemer med at følge med efterspørgslen i vores Amerika-region. Derfor måtte vi bevidst skrue ned for vores aktiviteter i en periode.«

»I mellemtiden har vi gjort alt for at balancere vores kapacitet og blandt andet udvidet kraftigt på vores fabrik i Mexico. Derfor står vi godt rustet til efteråret og julesalget,« siger Goodwin.

Han fortæller også, at virksomheden har øget antallet af medarbejdere med 24 procent hen over de seneste seks måneder - simpelthen for at være klar til at omfavne de muligheder, der byder sig.

LEGO-RESULTS/

»Vi ser masser af vækstmuligheder for de kommende år. Alene det faktum, at 80 procent af vores omsætning stammer fra lande, hvor der kun bor 20 procent af verdens børn, siger os, at der er nok at tage fat på,« siger han.

Alligevel advarer han mod at tro, at væksteventyret kan fortsætte i samme tempo.

»Over det seneste årti har vi i snit opnået 15 procent omsætningsvækst om året. Det er fantastisk, og vi forventer ikke at det fortsætter.«

»Selv om vi i absolutte tal lægger endnu mere oven på hvert år, så vil matematikkens love betyde, at procenten bliver lavere, selv om vi når ud til endnu flere børn,« siger han.

Apple er det mest værdifulde brand - Lego er med i top 100

Foruden udvidelsen i Mexico har Lego de senere år også investeret milliarder i produktionsanlæg i Ungarn og Kina.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen