Berlingske Business
07:02Det sker på markederne

Starbucks vokser, men skummer ikke fløden i julesæsonen

JAP
Foto:

Skuffende forventninger til jule-kvartalet sender Starbucks-aktien på nedtur. Det sker på trods af, at Starbucks kan fremvise et stærkt salg, fortjeneste og vækst i det netop udsendte regnskab.

Starbucks' afdelinger i USA, Europa, Mellemøsten og Afrika har klaret sig overraskende godt i sidste kvartal. Kaffekæden har dog svært ved at holde kaffen varm i Kina, hvor den økonomiske nedkøling ikke ligefrem luner hos verdens største kaffekæde.

Torsdag udtalte Starbucks, at jule-kvartalet, som begyndte den 28. september, vil få skrammer af den stærke amerikanske dollar. Kaffekæden skuffede analytikerne med en forventning om en indtjening på 44 til 45 cent per aktie i stedet for de forventede 47 cent i jule-kvartalet.Starbucks-aktien faldt tre pct. i timerne efter, før den landede på et fald på 0,8 pct.

Koncern-finansdirektør, Scott Maw, siger ifølge The Wall Street Journal, at forskellen mellem analytikernes og virksomhedens forventninger skyldes valuta-påvirkninger og planlagte investeringer i medarbejderansættelse og teknologi i løbet af jule-kvartalet.

BRITAIN-ELECTION/

Det globale salg på caféer, som har været åbne i mindst 13 måneder, steg med 8 pct. i fjerde kvartal og oversteg dermed analytikernes forventer på 6,9 pct.I Asien steg salget med 6 pct. hvilket ligger under analytikernes estimat, som lød på en vækst på 9,6 pct.

Globale investorer følger den kinesiske økonomi tæt, og den kinesiske nedkøling har allerede fået skylden for lunkne resultater hos fastfood-kæderne KFC og Pizza Hot. Starbucks har ellers været en af de virksomheder, som har oplevet en spirende vækst i Kina på trods af den kinesiske økonomis udfordringer.

Starbucks ville ikke fremvise salgsresultaterne for Kina alene. Kæden har 1.800 caféer i Kina eller 8 pct. af kædens samlede antal caféer og har tidligere udtalt, at de forudser, at Kina en dag bliver det største marked uden for USA med 3.400 caféer i 2019.

Zagoun

Adm. direktør Howard Schultz mener, at de gode resultater fra fjerde kvartal er resultatet af kædens nye initiativer. Starbucks har for nyligt forbedret caféernes madudvalg og har blandt andet lanceret den nye drink Toasted Graham Latte.

Schultz mener også at højere løn og forbedrede medarbejderforhold har være med til at smørre hjulene sammen med nye teknologiske løsninger. Et nyt bestil og betal koncept er nemlig blevet rullet ud i USA. Det giver kunderne muligheden for at springe køen over ved at bestille og betale for deres kaffe gennem en app.

Starbucks

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen