Berlingske Business

Starbucks erklærer dansk kaffekrig

Starbucks
Starbucks udvider samarbejdet med Dansk Supermarked og åbner på centrale steder i danske storbyer. Foto:

Der er dømt krig på det danske marked for kaffebarer, når den amerikanske gigant Starbucks kommer til landet med selvstændige butikker. Det er Mærsk-ejede Dansk Supermarked, som står for udrulningen, og Baresso tager kampen op.

Verdens største kaffekæde, amerikanske Starbucks, gør nu for alvor sit indtog i Danmark i et udvidet samarbejde med Dansk Supermarked.

Dansk Supermarkeds samarbejde med Starbucks har hidtil kun rakt til kaffebarer i forbindelse med Bilka og Salling, men nu skal den populære kaffebar ikke bare være at finde i forbindelse med supermarkeder og varehuse, fortæller indkøbschef i Dansk Supermarked, Martin Uebel.

»Det kan også være på selvstændige lokationer, hvor vi lejer os ind og etablerer Starbucks,« siger han.

Starbucks bliver dermed et selvstændigt ben under Dansk Supermarked på linje med Føtex, Netto og Bilka, og det bliver med stor sandsynlighed en selvstændig Starbucks kaffebar, det overvejende Mærsk-ejede Dansk Supermarked indleder det udvidede samarbejde med.

»Med stor sandsynlighed vil det blive på eksterne placeringer i top 4 danske byer,« siger Martin Uebel, som ikke vil ind på, hvor mange Starbucks kaffebarer, Dansk Supermarked med tiden vil åbne i Danmark.

»Starbucks er et rigtig interessant brand, som er blevet godt modtaget de syv steder, hvor vi allerede har åbnet. Hvor mange der er plads til, kan vi ikke sige noget om endnu. Vi tager det i takt med, at vi ruller ud, og ser hvordan danskerne tager imod det, også på de nye placeringer,« siger han.

Starbucks_salling_Business



Som det fjerdemest kaffedrikkende folk i verden drikker danskerne kaffe som få, og Martin Uebel mener, at markedet for kaffebarer er »meget umodent« i Danmark.

»Vi er et mere kaffeforbrugende land, end USA for eksempel er, så der er masser af muligheder. Vi har bare ikke dyrket kaffekulturen ude så meget før, vi har mest drukket den på kontoret og hjemme. Så der er plads til meget mere i det her, hvis vi gør det rigtigt,« siger Martin Uebel.

Starbucks' største og ifølge Martin Uebel eneste danske konkurrent på markedet er Baresso, som åbnede den første kaffebar i 2000. Siden har danskerne i den grad taget coffee-to-go og caffe latte-kulturen til sig, og i dag findes der 28 Baresso kaffebarer over hele landet, som Baresso selv ejer, og 13 franchise-drevne butikker.

 Baresso kaffebar på Rådhuspladsen.


Hver måned bliver der langet mere end 400.000 kopper kaffe over disken fra Baresso-barerne, men nu kan Baresso altså se frem til hård konkurrence fra verdens mest velkendte kaffemærke. Kommerciel direktør Anders Wall byder den nye spiller velkommen på det danske marked - omend med blandede følelser.

»Flere spillere på markedet er med til at udvide markedet og introducere god kvalitetskaffe til flere danskere. Så på den måde er det ikke noget, der ryster os,« siger Anders Wall og understreger, at Baresso tager Starbucks meget seriøst.

»Starbucks har været dygtige rundt omkring i verden, så der er ingen grund til at tro, de ikke også vil være dygtige i Danmark,« siger han.

Men selv om Starbucks er en international spiller med pumpede muskler, tager Baresso kampen op mod giganten.

»På de sidste 13 år har vi opbygget den største kæde af kaffebarer i Danmark, og den position agter vi absolut at fastholde,« siger Anders Wall.

Wayne's Coffee


Danskerne har gennem Baressos levetid i stigende grad taget kaffen med to-go, og det har blandt andet givet aktører som Lagkagehuset, Joe & The Juice og Emmerys anledning til at tilbyde deres kunder kaffe til at tage med. Samtidig er Riccos Kaffebar placeret 12 forskellige steder i København, mens Kong Kaffe har en række mindre kaffebarer spredt rundt omkring i Danmark. Alene i Aarhus kan Kong Kaffe tilbyde kaffe 25 steder.

Mens Starbucks tilbyder produkter i samme stil som Baresso - forskellige kaffevarianter, kage og sandwich - vil Baresso ikke ændre deres koncept for at adskille sig fra Starbucks. De vil fortsat satse på kvalitet.

»Vi vil fortsat have fokus på den håndbryggede kvalitetskaffe. Det er vores trademark, og det vil vi altid have fokus på - og om muligt gøre endnu bedre,« siger Anders Wall.

For at opretholde en høj kvalitet har Baresso brugt 800.000 kroner mere på uddannelse af baristaer og ledere i kæden de første fem måneder af 2013 sammenlignet med samme periode sidste år.

Starbucks blev grundlagt i Seattle i 1971 og har i dag næsten 20.900 butikker i 62 lande. I en pressemeddelelse udtrykker Starbucks’ direktør for licenserede butikker EMEA, Arjan Oudejans, glæde over at udvide samarbejdet med Dansk Supermarked.

»Vi ser frem til at åbne de første butikker med dem på strøgplaceringer og til fortsat at udbygge vores tilstedeværelse på det vigtige danske marked,« siger Arjan Oudejans.

Sidste år rykkede Starbucks ind i Norge gennem forretningsmanden Jens Ulltveit-Moe og hans datterselskab Umeo Restaurant Group. Her var det erklærede mål at blive markedsledende inden for tre år.

Starbucks har ikke haft det nemt på det europæiske marked, som har været præget af finanskrise. Sidste år sagde Starbucks' topchef Howard Schultz til Reuters, at situationen på det europæiske marked var meget hård, efter at kaffegiganten måtte synke et underskud på 32 millioner kroner i Europa.

Baresso

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen