Berlingske Business

Star Wars vil udløse gigantisk pengeregn over Disney

US-ENTERTAINMENT-FILM-STAR WARS
Foto:

Disney er mestre i at tjene penge på film. Og med Star Wars i hånden forventes milliarderne at rulle ind.

Onsdag åbner biograferne for den syvende Star Wars film. Og samtidig åbnes sluserne for alvor for den enorme pengemaskine, Disney har kørt i stilling for at malke hver en øre, cent eller renmibi ud ad filmene.

Ifølge det internationale finansmedie Bloomberg forventes filmen, der går under navnet "The Force Awakens", at indtjene astronomiske 9,6 milliarder dollar eller 65 milliarder kroner på det første år.

- Intet andet selskab i verden kan tjene penge på en film som Disney. Og "The Force Awakens" vil være det største eksempel på den evne i selskabets historie, siger analytiker hos Nomura Securities Anthony DiClemente til Financial Times.

Star Wars

Filmen forventes at indtjene 2,4 milliarder dollar fra billetindtægter alene. Dertil skal lægges fem milliarder dollar fra merchandise i form af den myriade af lejetøj, tøj, kaffekopper og sågar make-up, som er eller kommer på markedet.

Yderligere milliarder kommer fra tv-rettigheder og dvd-salg.

ITALY-ENTERTAINMENT-CINEMA-STAR WARS

Dermed forventer bankernes analytikere, at Star Wars vil slå megahittet Toy Story 3, der indtjente 9,6 milliarder dollar til Disney i sit første år.

Disney købte Star Wars af George Lucas i 2012 for fire milliarder dollar. George Lucas skabte Star Wars-universet og blev hovedrig ved at kræve mindre penge fra billetindtægter men sætte sig på salget af merchandise.

TOPSHOTS-ITALY-ENTERTAINMENT-CINEMA-STAR WARS

Den første Star Wars film udkom i 1977 og blev et enormt hit. Siden da fulgte to opfølgere i 1980 og 1983. Siden da er tre yderligere film kommet til.

Disney har udviklet sig til en enorm koncern, der ejer tv-kanaler og butikker over hele verden. I 2014 omsatte Disney for 48 milliarder dollar og tjente otte milliarder dollar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen