Berlingske Business

Star Wars-klenodie solgt for millionbeløb

Julien''s Auctions image of Ha
Han Solos laserpistol er solgt for et millionbeløb på auktion i USA. Dermed overgik den prisen på 450.000 dollar - 2,9 millioner kroner - som det lyssværd, hovedkarakteren Luke Skywalker bruger i de to første film i serien, tidligere er solgt for. Handout/Reuters

Laserpistolen, som karakteren Han Solo brugte i den sidste af de originale Star Wars-film, er solgt.

København. Der er stadig rift om originale rekvisitter fra Star Wars-filmene fra 1970'erne og 1980'erne.

Den laserpistol, Blaster, som den elskede karakter Han Solo - spillet af Harrison Ford brugte i "Episode VI: Return of the Jedi", er netop solgt på auktion.

Det skriver nyhedsbureauet AFP. Blasteren gik til 550.000 dollar, 3,5 millioner kroner ifølge bureauet, der har været i kontakt med auktionshuset Julien's Auctions.

Dermed overgik den prisen på 450.000 dollar - 2,9 millioner kroner - som det lyssværd, hovedkarakteren Luke Skywalker bruger i de to første film i serien, tidligere er solgt for.

De originale Star Wars-film har fortsat en stor og dedikeret fanskare. Filmene, der er lavet af George Lucas, blev på rekordtid voldsomt populære og et kulturelt fænomen, da de kom ud.

Han Solos blaster var ejet af James Schoppe, der var art director på "Return of the Jedi". Sammen med flere andre effekter havde han haft pistolen liggende i over 30 år.

I alt har han solgt over 40 gamle rekvisitter på auktionen, deriblandt en økse brugt af de små bamselignende væsner "Ewoks" for 72.000 kroner og plantegningerne for skurken Jabba the Huts luksusskib "Khettana" for 580.000 kroner.

Rekorden er dog stadig sat af robotten R2-D2, der blev solgt sidste år for 2,8 millioner dollar - 17,7 millioner kroner - sidste år.

Disney købte Star Wars af George Lucas for et større milliardbeløb 2012. Siden da har Disney produceret en stribe nye film. Mens de første var meget set, har den seneste, Solo, skuffet voldsomt ved billetlugerne.

Det har udløst kommentarer om, at Disney er ved at ødelægge universet med overkommercialisering.

- (Filmen red.) gør absolut intet andet end at holde en lukrativ gryde i kog på hyggeunderholdningens vågeblus, skrev Politikkens anmelder Kim Skotte om "Solo".

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen