Berlingske Business

Stærk vækst i søskendepars danske modesucces

Nina og Hans Rye
Det er historien om søskendeparratet Nina og Hans Rye, der har skabt tøjmærket Masai. En meget, meget succesfuld forretning. Søskendeparret befinder sig da også på listen over Danmarks 100 rigeste. Foto:

I en tid, hvor det går trægt med forbruget, og hvor konkurrencen i modebranchen er særlig hård, så viser det danske tøjmærke Masai stærk fremgang i både salg og indtjening

Den britiske kapitalfond Silverfleet Capital gjorde tilsyneladende en god forretning, da fonden i slutningen af juni købte aktiemajoriteten i Masai Clothing Company fra søskendeparret Hans og Nina Rye, som grundlagde virksomheden for 23 år siden.

Kort efter den britiske overtagelse udløb Masais regnskabsår for 2014/15, og nu kan vi så se, hvad der blev overdraget til briterne.

Masai Clothing er i en årrække vokset støt og roligt på både salg og indtjening, og det sidste regnskabsår under søskendeparrets kontrol er ingen undtagelse. Salget steg sidste år med 7,7 pct. til 321 mio. kr. Driftsoverskuddet voksede med 11,5 pct. til 97 mio. kr. og bundlinjen voksede med 13,6 pct. til 75 mio.

Ledelsen lægger heller ikke skjul på, at selskabet har indfriet sine økonomiske forventninger.

»Året har været præget af den stor fremgang i engros omsætningen. Fremgangen har været meget positiv i England, Tyskland, Frankrig, Schweiz, Finland og Belgien,« skriver ledelsen i regnskabet.

England, Danmark og Sverige er traditionelt Masais største markeder.

»Salget i Frankrig, Tyskland og Schweiz er imidlertid kraftigt stigende, således at disse markeder nu udgør en stadig større andel af den samlede omsætning,« skriver ledelsen.

Herhjemme faldt salget imidlertid sidste år, som følge af vigende efterspørgsel på dametøj, og der blev ikke åbnet nye forretninger herhjemme. Siden i sommer har Masai dog åbnet en konceptforretning i Århus.

Hvad briterne købte aktiemajoriteten i Masai for i juni er en hemmelighed. Men der gættes på, at Hans og Nina Rye har kunnet lægge et pænt trecifret millionbeløb til deres samlede formue, der i Business Nyhedsmagasins nye »rigeliste« er opgjort til 1,2 milliarder kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen