Berlingske Business

Stadig flere overvejer at skifte hotelværelset ud med en Airbnb-lejlighed

airbnb
Foto:

To ud af tre danskere overvejer at booke en lejlighed gennem Airbnb, når udlandsrejsen skal planlægges. Hotelbranchen efterlyser bedre regulering.

Mens debatten om Uber fortsat raser, peger stadig mere på, at Airbnb kan blive den næste nye digitale tjenesteplatform, hvor et større slagsmål udestår herhjemme.

Alene de seneste måneder har storbyer som New York og Berlin taget favntag med den digitale platform, der tillader private at leje boliger ud til hinanden. I New York har staten taget initiativ til, at det skal være forbudt at leje sin lejlighed ud via Airbnb i under 30 dage. I Berlin er bystyret gået skridtet videre ved at gøre al udlejning via tjenesten forbudt.

15BUS20160714-135757-3-1400.jpg

Herhjemme har hotelbranchen i længere tid efterlyst bedre regulering af de nye udlejningstjenester, og noget kunne tyde på, at det ønske ikke vil blive mindre i den nære fremtid. Hotellernes brancheorganisation, Horesta, har netop foretaget en større rundspørge, som viser, at stadig flere danskere tyr til Airbnb, når ferien skal bookes.

I undersøgelsen svarer omtrent to ud af tre adspurgte (62,7 pct.) »ja« eller »måske« til, hvorvidt de kunne finde på at benytte Airbnb ved den næste rejse. Af samme rundspørge fremgår det, at det særligt er blandt de unge, at tjenesten er populær. 77,9 pct. i aldersgruppen 16-29 år svarede »ja« eller »måske«.

Pix: Uber

Hos Horesta bekræfter tallene den anke, organisationen har forsøgt at trænge igennem med i længere tid.

»Undersøgelsens resultater bekræfter os i, at platformsøkonomien ikke er en uskyldig udveksling af småtjenester. Det er en kæmpe forretning, der for længst har etableret sig i størstedelen af de rejsendes planlægningsrutiner,« siger Kirsten Munch, politisk chef hos Horesta.

Politikere: Skat for udsultet til at gabe over alle sager Minist

Selvom Airbnb efterhånden er blevet populært og velkendt i de fleste afkroge af landet, er det fortsat i storbyerne og i særlig grad København, at fænomenet er populært. Berlingske Business kunne i sidste uge fortælle, at et notat hos Københavns Kommune lægger op til at blåstemple tjenestens fortsatte virke i København. En af årsagerne er blandt andet, at man ikke mener at kunne se, at Airbnb direkte stjæler kunder fra de traditionelle hoteller, men at tjenesten derimod så at sige gør den samlede kage større.

Hos Horesta undrer man sig over den danske passivitet, når udlandet er anderledes opmærksom på at regulere fænomenet.

FILES-US-IT-INTERNET-LIFESTYLE-AIRBNB

»I mange storbyer løser man de udfordringer, som Airbnb’s eksplosive vækst skaber, mens politikerne i Danmark fortsat sidder på hænderne. Den store politiske opgave er at sørge for, at vi ikke får et ureguleret marked med risiko for sort økonomi. Her kunne de danske politikere passende kigge mod udlandet, hvor man flere steder er langt foran Danmark på dette område,« siger Kirsten Munch.

Ydermere dokumenterer Horestas undersøgelse, at det faktisk er dem, der tjener bedst, som oftest benytter Airbnb. For gruppen med den højeste indkomst - over 400.000 om året - har 16,2 procent allerede lejet en Airbnb-lejlighed, mens andelen for hele gruppen af de adspurgte endte lavere - på 12,4 procent.

FILES-GERMANY-ECONOMY-PROPERTY-INTERNET-TOURISM-TRIAL

»Det er bemærkelsesværdigt, at det er danskerne med de højeste indkomster, der bruger Airbnb og lignende platforme mest. Det bidrager til billedet af, at Airbnb er en tung økonomisk aktør med nogle ressourcestærke brugere. Vi mener, at politikerne skal sikre skatteindberetning fra platformene for at minimere risikoen for sort økonomi,« siger Kirsten Munch.

GERMANY-ECONOMY-PROPERTY-INTERNET-TOURISM

Ifølge undersøgelsen har 2,3 af de adspurgte benyttet Airbnb til leje deres bolig ud i 2015. I København gælder det 5 procent.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen