Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Stadig flere overvejer at skifte hotelværelset ud med en Airbnb-lejlighed

airbnb
Foto:

To ud af tre danskere overvejer at booke en lejlighed gennem Airbnb, når udlandsrejsen skal planlægges. Hotelbranchen efterlyser bedre regulering.

Mens debatten om Uber fortsat raser, peger stadig mere på, at Airbnb kan blive den næste nye digitale tjenesteplatform, hvor et større slagsmål udestår herhjemme.

Alene de seneste måneder har storbyer som New York og Berlin taget favntag med den digitale platform, der tillader private at leje boliger ud til hinanden. I New York har staten taget initiativ til, at det skal være forbudt at leje sin lejlighed ud via Airbnb i under 30 dage. I Berlin er bystyret gået skridtet videre ved at gøre al udlejning via tjenesten forbudt.

15BUS20160714-135757-3-1400.jpg

Herhjemme har hotelbranchen i længere tid efterlyst bedre regulering af de nye udlejningstjenester, og noget kunne tyde på, at det ønske ikke vil blive mindre i den nære fremtid. Hotellernes brancheorganisation, Horesta, har netop foretaget en større rundspørge, som viser, at stadig flere danskere tyr til Airbnb, når ferien skal bookes.

I undersøgelsen svarer omtrent to ud af tre adspurgte (62,7 pct.) »ja« eller »måske« til, hvorvidt de kunne finde på at benytte Airbnb ved den næste rejse. Af samme rundspørge fremgår det, at det særligt er blandt de unge, at tjenesten er populær. 77,9 pct. i aldersgruppen 16-29 år svarede »ja« eller »måske«.

Pix: Uber

Hos Horesta bekræfter tallene den anke, organisationen har forsøgt at trænge igennem med i længere tid.

»Undersøgelsens resultater bekræfter os i, at platformsøkonomien ikke er en uskyldig udveksling af småtjenester. Det er en kæmpe forretning, der for længst har etableret sig i størstedelen af de rejsendes planlægningsrutiner,« siger Kirsten Munch, politisk chef hos Horesta.

Politikere: Skat for udsultet til at gabe over alle sager Minist

Selvom Airbnb efterhånden er blevet populært og velkendt i de fleste afkroge af landet, er det fortsat i storbyerne og i særlig grad København, at fænomenet er populært. Berlingske Business kunne i sidste uge fortælle, at et notat hos Københavns Kommune lægger op til at blåstemple tjenestens fortsatte virke i København. En af årsagerne er blandt andet, at man ikke mener at kunne se, at Airbnb direkte stjæler kunder fra de traditionelle hoteller, men at tjenesten derimod så at sige gør den samlede kage større.

Hos Horesta undrer man sig over den danske passivitet, når udlandet er anderledes opmærksom på at regulere fænomenet.

FILES-US-IT-INTERNET-LIFESTYLE-AIRBNB

»I mange storbyer løser man de udfordringer, som Airbnb’s eksplosive vækst skaber, mens politikerne i Danmark fortsat sidder på hænderne. Den store politiske opgave er at sørge for, at vi ikke får et ureguleret marked med risiko for sort økonomi. Her kunne de danske politikere passende kigge mod udlandet, hvor man flere steder er langt foran Danmark på dette område,« siger Kirsten Munch.

Ydermere dokumenterer Horestas undersøgelse, at det faktisk er dem, der tjener bedst, som oftest benytter Airbnb. For gruppen med den højeste indkomst - over 400.000 om året - har 16,2 procent allerede lejet en Airbnb-lejlighed, mens andelen for hele gruppen af de adspurgte endte lavere - på 12,4 procent.

FILES-GERMANY-ECONOMY-PROPERTY-INTERNET-TOURISM-TRIAL

»Det er bemærkelsesværdigt, at det er danskerne med de højeste indkomster, der bruger Airbnb og lignende platforme mest. Det bidrager til billedet af, at Airbnb er en tung økonomisk aktør med nogle ressourcestærke brugere. Vi mener, at politikerne skal sikre skatteindberetning fra platformene for at minimere risikoen for sort økonomi,« siger Kirsten Munch.

GERMANY-ECONOMY-PROPERTY-INTERNET-TOURISM

Ifølge undersøgelsen har 2,3 af de adspurgte benyttet Airbnb til leje deres bolig ud i 2015. I København gælder det 5 procent.


0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen