Berlingske Business

Stålsat og kontant vagthund

04BUSChristinaToftegaardNie.jpg
Christina Toftegaard Nielsen begyndte i sit nye hverv 1. marts. Foto: KFST

Danmarks nye forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, beskrives som en skarp jurist med en direkte stil. Hun er derimod ikke kendt som en stor diplomat.

Hun har klare holdninger til det meste, og hun giver hellere end gerne sine meninger til kende over for både med- og modspillere. Danmarks nye forbrugerombudsmand, 50-årige Christina Toftegaard Nielsen, er kendt for sine meningers mod og et stort samfundsengagement – kendetegn som hun i høj grad får brug for i sin nye rolle som danske forbrugeres nye vagthund.

Som ny forbrugerombudsmand – i øvrigt den første kvindelige af slagsen – skal Christina Toftegaard Nielsen føre tilsyn med, at erhvervslivet overholder markedsføringsloven, e-handelsloven og andet forbrugerrettet lovgivning om f.eks. finansiel rådgivning.

Hun skal finde rundt i, hvad der er vejledning, og hvad der er vildledning, og hun skal være parat til at smide fløjlshandskerne, når danske virksomheder tester og overtræder reglerne. Det er en rolle, der ifølge tidligere kolleger og samarbejdspartnere vil være naturlig for Christina Toftegaard Nielsen, der aldrig har været konfliktsky.

dd

Christina Toftegaard Nielsen har arbejdet som jurist i knap 25 år, og hun har siden beskæftiget sig med de fleste af civilrettens områder. Hun er kendt som en slidsom og »meget korrekt« jurist, der ikke bøjer paragrafferne, hvis det ville gøre situationen lettere.

Altid meget direkte

Flere tidligere kolleger vurderer, at hun indimellem ville kunne gøre tingene lettere for sig selv ved at være knap så direkte i alle diskussioner. Hun er ikke kendt for at være den store diplomat, og hun finder det ikke naturligt at tale folk efter munden, hvis det kan fremme en sag.

Den nye forbrugervagthund beskrives også som en meget grundig person, der vil have styr på alle fakta, før hun tager stilling til sager i arbejdssammenhæng.

Af samme grund har hun ikke ønsket at tale med pressen før i næste uge.

mm

Christina Toftegaard Nielsen har en lang karriere i centraladministrationen bag sig, og tidligere kolleger hæfter sig ved et smittende samfundsengagement.

»Christina elsker at tale om politik, udviklingen på arbejdsmarkedet og de store linjer i samfundsudviklingen. Hun er derimod ikke en person, man smalltalker med om det seneste afsnit af X Factor, og hun har helt sikkert ikke hørt om Fifty Shades of Grey,« siger Kristine Queitsch, der er Christina Toftegaard Nielsens tidligere kollega og veninde gennem mange år.

Hun tilføjer, at Christina Toftegaard Nielsen er »en person, der gerne kommer med gode råd om alt fra vigtige faglige eller personlige spørgsmål til, hvordan stuen skal indrettes.«

Leadership Pipeline

»Sidst hun var til middag hos mig, byttede hun pludselig om på malerierne, fordi hun mente, at de burde hænge anderledes. Det havde hun i øvrigt helt ret i,« siger Kristine Queitsch.

I fritiden bruger Christina Toftegaard Nielsen det meste af sin tid med familien – og i særdeleshed de to døtre på henholdsvis tre og ti år. Derudover elsker hun at løbe og stå på ski, når tiden tillader det.

17BUSMiriamIgelsø.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen