Berlingske Business

Sportsbutikker trodser et hårdt marked

Intersport_Business
Intersport-kæden planlægger at åbne flere butikker trods hård konkurrence på markedet.

Konkurrence. De befinder sig på et marked præget af hård konkurrence, men det lader ikke til, at landets sports­kæder viger. Tværtimod. De største sportskæder tager kampen op, og Intersport melder blandt andet om flere butikker og nye koncepter.

Indtjeningen er langt fra prangende, konkurrencen fra internettet er faretruende, og der er – mener mange – overkapacitet på markedet. Alligevel melder landets sportskæder om flere butiksåbninger.

Både Intersport og Sportigan med henholdsvis 86 og 73 butikker på landsplan har butiksåbninger på tegnebrættet.

»Der kommer flere Intersport-butikker. Vi har lige åbnet en meget stor butik i Frederiksberg Centret, som var vores mest succesfulde butiksåbning nogensinde, og der er flere butikker på vej,« siger Peter Lau Larsen, næsteformand i Intersport og ejer af og direktør i Obi Sport, der netop har overtaget driften af alle Intersport-butikker i Danmark.

Intersport Danmark har hidtil bestået af frivillige kæder, men i marts 2015 meddelte Obi Sport, Intersports største kæde og dermed største aktionær, at selskabet overtager driften af alle butikker fra 1. maj. Peter Lau Larsen bliver administrerende direktør for den fornyede sportskæde, og han melder om effektivisering – og altså flere butikker.

»Jeg ved godt, mange siger, at der er en overkapacitet i branchen, men den holdning deler jeg ikke. Jeg kan godt se flere lokale Intersport-butikker og Intersport-butikker i store byer, hvor vi ikke er i dag,« siger han.

En af dem, der mener, at der er for mange sportsbutikker i Danmark, er Lars Christiansen, marketingchef i Sportigan. Kæden har netop været igennem en turnaround og er klar til at kæmpe om kunderne.

Selv om Lars Christiansen mener, der kan være helt op til 100 butikker for meget på det danske marked, siger han også, at kundegrundlaget er vokset, og at der er plads til omkring ti Sportigan-butikker mere strategisk placeret rundt i større danske byer. Sportigan kommer med andre ord ikke til at vige for konkurrenterne.

»Vi må erkende, at der er flere og flere, der dyrker sport, og det gælder i alle aldersklasser. Folk er aktive til langt senere i livet. Det er blevet en folkesport at være sund,« siger Lars Christiansen og tilføjer, at markedets vinder i høj grad bliver dem, der behandler kunderne bedst.

»Vores største udfordring udover nethandel, er os selv. Vi har ekstremt mange loyale kunder. Hvis ikke vi forstår at passe på dem, har de masser af muligheder for at gå andre steder hen,« siger han.

billede

Konkurrence er der nok af. Detailhandlen bliver i stigende grad presset af e-handel, hvor kunderne kan købe sportstøj og - udstyr i e-butikker i hele verden. Og ser man nærmere på regnskaberne, er det heller ikke overvældende. Godt nok leverede Obi Sport et driftsresultat på knap 14 mio. kr. i 2013, men Intersport Danmarks overordnede selskab kom samme år ud med et underskud på 6,6 mio. kr. Ifølge Peter Lau Larsen skyldes det dårlige resultat investeringer i IT-platforme og tabte penge på butikker i Nordjylland, som selskabet har investeret i. Han anslår, at Intersport samlet har en indtjening på 30-40 mio. kr., hvis man medregner hver enkelt kæde.

Sportigan fmba havde både i 2013 og 2014 underskud på driften, hvilket forklares med afskrivninger i forbindelse med selskabets turnaround. Ligesom Intersport har været, består Sportigan af frivillige kæder, hvor butikkerne er selvejede, og regnskabet er derfor ikke et udtryk for det generelle billede for kædens butikker.

Mette Lykke

Sportmaster, som blev købt af Nordic Capital i 2012, kom i 2013 ud med et underskud på driften på knap 36 mio, kr. Som en af de eneste sportskæde har Stadium de seneste år lukket butikker, senest i Odense, og i selskabets regnskaber finder man et positivt resultat på 5,3 mio. kr. for 2013/2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen