Berlingske Business

Sportsbutikker optimistiske trods salgsstop

Sportsbutikker optimistiske trods salgsstop - 1
De danske sportsbutikker oplevede i 2007 en omsætningsvækst over 8 procent. I 2008 er tallet faldet til 2,9 procent. Foto:

Knap halvdelen af de danske sportsbutikker er ramt af tilbagegang i omsætningen, men de tror alligevel på en positiv udvikling i 2009.

De danske sportsbutikker har efter en årrække med vækst haft det svært i 2008. 35,2 procent af sportsbranchens butikker havde omsætningstilbagegang i 2008, og branchens samlede driftsresultat faldt med 1,76 procentpoint.

Det viser en opgørelse som Danmarks Sportshandler Forening har foretaget, men her er man særdeles optimitimistiek selvom mange af butikkerne har haft det hårdt.

Foreningen hæfter sig blandt andet ved, at den samlede branche havde en omsætningsvækst på 2,97 procent i 2008, og at bruttoavancen endte på samme niveau som året før, blandt andet fordi sportsbutikkerne ikke i samme omfang som mange andre i detailhandlen har kastet sig ud i en omfattende priskrig.

Venter omsætningsvækst
”Sportsbranchens vækst i 2008 ligger faktisk noget over gennemsnittet i detailhandel,” siger Poul Erik Pedersen, der er direktør i foreningen. Og noget tyder da også på at optimismen går igen ude hos butikkerne.

I starten af 2009 svarede 54 procent af butikkerne og 61 procent af leverandørerne således at de venter omsætningsvækst i indeværende år.

Undersøgelsen afslører også at der er stor forskel på sportsbutikkernes indtjening, alt efter hvor de er placeret. Og meget tyder på, at de sportsbutikker, der har hjemme i de danske storcentre, har trukket det korteste strå.

Hos Danmarks Sportshandler Forening peger man på at stoprcentrene ofte har længere åbent end strøgbutikker, hvorfor der er flere udgifter til lønninger, ligesom lokalerne ofte er større og dermed dyrere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen