Berlingske Business

Spilinvestor: Danske spiludviklere er for dårlige til at tænke i forretning

Nikolaj Nyholm
Nikolaj Nyholm invester i IT-sellskaber gennem Sunstone Capital. Foto:

Mens spiludviklere klager over mangel på kapital til at udvikle nye spil, giver investor de danske udviklere en opsang: Bliv bedre til at tænke i forretning.

Danske spiludviklere har en tendens til at forelske sig i enkelte spilprojekter, men glemmer at tænke i forretning.

Sådan lyder budskabet fra spilinvestor og partner i Sunstone Capital, Nikolaj Nyholm.

Han har investeret i fem forskellige finske spilstudier, men i Danmark er porteføljen af spiludviklere helt tom.

Det sklriver Version2.dk

»Danske spiludviklere er ofte i for høj grad fokuseret på at køre et enkelt spil ud snarere end at bygge en virksomhed op. Det er i høj grad det, som det fejler på. Som investorer kan vi jo ikke vurdere underholdningsværdien af det enkelte spil.«

Danske spiludviklere kæmper ellers i særlig høj grad med stigende konkurrence om pengene i en branche, hvor det aldrig før har været lettere at udvikle spil.

Læs også: Det har aldrig været lettere at blive spiludvikler

Udviklingen vækker genklang hos det offentlige investeringsselskab Capnova, som er en af de eneste organisationer i Danmark, hvor udviklerne kan gå hen for at skaffe kapital. Her er antallet af ansøgninger fordoblet på blot fire år, men der er ikke kommet flere penge til puljen. I stedet må selskabet nu afvise ni ud af ti ansøgninger.

Læs også: Dansk spilbranche er desperat: Mangel på kapital en stor barriere for næste megahit

Investorer kigger efter forretningsfornemmelse

Nikolaj Nyholm kigger på, om der blandt spiludviklerne er kompetencer til at kunne bygge en global franchise op - sådan som det eksempelvis er sket med danske Sybo og Kiloo, der har skabt megahittet Subway Surfers.

»Den eneste større succes i downloads og omsætning vi har haft de seneste par år er Sybo. De har forstået at tænke i forretning og skabe værdi, så de kan fastholde spillere over en længere periode,« siger Nikolaj Nyholm.

BM

Det er en gammeldags tankegang at tænke i enkelte store spilproduktioner ifølge investoren. Et levn fra dengang man så computerspil på linje med de store filmproduktioner fra Hollywood. Forskellen er, at dengang kunne spillene tjene alle pengene ind i løbet af den første uge. I dag kan der gå flere år, før et spil rigtig kommer til at tjene penge. Og i mellemtiden skal der skrues på en masse knapper i forhold til både spildesign og målgruppe for at man rammer rigtigt.

»Jeg ser på, hvad det er, spiludviklerne ønsker at skabe på længere sigt,« siger Nikolaj Nyholm.

Derudover ser han også på, hvorvidt spiludviklerne formår at udnytte spillene på tværs af forskellige medier.

Eksempelvis fik det kreative danske spilstudie Playdead blandt andet stor succes med at lancere debutspillet Limbo som en af de første spil til Xbox, der ikke behøvede en dvd, men i stedet kunne downloades online. Samtidig blev spillet også lanceret til både pc, Playstation og iOS app storen.

18BUSVaekst-Cylindo2.jpg

Til sidst ser Nikolaj Nyholm også med interesse på den gryende genre af virtual reality-spil.

»Når man laver et VR-spil, indgår man også et væddemål om en ny platform, som gør det ekstra risikofyldt,« siger han og fortsætter:

»Men nye platforme har vist sig, at når de er succesfulde, så har de skabt nye vindere. VR kan være en af dem.«

Branche præsterer en årlig global vækst på omkring ni pct. I Danmark er det en af de brancher, hvor langt størstedelen af omsætningen foregår i udlandet.

Artiklen er oprindeligt bragt på version2.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen