Berlingske Business

Sofakompagniet stormer frem

Christian Rudolph, Administrerende direktør for og grundlægger - sammen med sin kone Cathrine - af Sofakompagniet. Foto:

Møbelvirksomheden Sofakompagniet har stor succes med sin sofaserie, der blandt andet tæller sofaer som Anne, Vera og Ditte. På blot tre år er omsætningen ved at runde 50 millioner kroner.

Marvin, Anne og Herman står i døren og byder velkommen, da Sofakompagniets ejer og administrerende direktør, Christian Rudolph, låser sig ind i udstillingslokalet. Normalt har showroomet ellers kun åbnet tirsdag og lørdag, men der bliver gjort en undtagelse, for Vera, Ditte og alle de andre sofaer er grunden til, at Sofakompagniet vokser i popularitet - og på den baggrund har haft 128 procents fremgang i bruttofortjeneste fra 2013 til 2014.

”Det skyldes, at vi har et unikt koncept. Der er ikke andre, der gør det hele selv. Vi varetager alt fra design til håndtering og levering til kunden. Det gør så, at vi kan have rigtig konkurrencedygtige priser,” fortæller Christian Rudolph.

aaa

Nyt showroom
En del af Sofakompagniets koncept er, at alle mellemled er skåret fra. Derfor eksisterer der kun ét showroom i Danmark, og det ligger i Korsør, hvor ægteparret, der står bag Sofakompagniet, Christian Rudolph og hans kone, Cathrine Rudolph selv er fra. Men da kun 10 procent af kunderne, der køber en ny sofa, besøger showroomet inden, følte ejerne sig fristet til at opsøge det københavnske marked, hvor 70 procent af kunderne er fra.

”Den 15. september åbner vi et pop-up showroom i Rådhusstræde i indre by. Det er en prøve, der skal køre i fire måneder.”

De største konkurrenter
Christian Rudolph beskriver Sofakompagniet som en ”underdog” i forhold til resten af branchen, der er domineret af møbelkæder som IKEA og Hay. Omsætningsmæssigt er der langt op til de veletablerede virksomheder, men ikke desto mindre er der ingen tvivl om, hvem Sofakompagniets største konkurrenter er.

”Man kan sammenligne os med Hay og Bolia, når det kommer til design og kvalitet, og så kan man sammenligne vores priser med IKEA,” forklarer han.

aaa


Komfort er nedprioriteret
Den mintgrønne Aston, flyderen Eddie og retrosofaen Herman står i klar kontrast til ydreområderne på Reskavej i Korsør. Mest af alt virker det til at være et menneskeforladt industriområde. Græsset er tættere på at være gult end grønt, og bygningernes udvendige rammer skriger efter fornyelse. Men de fleste kunder aner det ikke, da de køber deres sofa på internettet uden at prøve sofaen først.

”At prøvesidde en sofa hører vores forældres generation til. Dengang skulle en sofa holde i tyve år, men nu køber vi blot en sofa til en periode i vores liv. Typisk en fire-fem år, derfor er designet i højere grad blevet vigtigere end komforten.”

Sofakompagniet ser deres større udfordring i de konstant skiftende tendenser, der er indenfor designbranchen.

”Det er vigtigt, at vi hele tiden er på forkant med design. At vi kommer med det rigtige design, for dét er med til at give et signal om, hvem kunderne er som personer.”

Nåede ikke målet
Trods virksomhedens unge alder, er væksten og ambitionerne ikke til at overse. Sofakompagniet er at finde i otte lande, når der åbnes i Vietnam i midten af september. Målet var dog at være i 10 lande inden 2015.

”Jeg har det med at presse citronen. Vi sætter højere mål, end vi har forventninger om at nå. Målet var 10, vi nåede otte, og er tilfredse. Hvis vi sigtede lavere, havde vi måske kun nået fire,” siger Christian Rudolph og tilføjer:

”Vi har åbnet butikker i mange lande så hurtigt, at det har taget lidt af vores fokus fra Danmark. Så nu skal konceptet finpudses, inden vi tager den næste pulje af lande.”

50 millioner kroner
Selvom Sofakompagniet er bagud i forhold til egne ambitioner, vil det kommende regnskab kaste mere guld af sig. Christian Rudolph vil gerne holde omsætningstallene for sig selv, men lader alligevel lidt sive:

”Omsætningen fra 2013 til 2014 er steget mere end resultatet på bundlinjen, for vækst koster som regel noget på bundlinjen i så ungt et firma. Vores første mål er 50 millioner i omsætning i Danmark, og hvis vi ser på de foreløbige 2015-tal, kan jeg sige, vi er rigtig godt på vej.”

Regnskabsåret 2013 viste en bruttofortjeneste 2,9 millioner kroner, og 2014 endte med over det dobbelte - 6,6 millioner kroner. Christian Rudolph forventer, at Sofakompagniet i 2015 får en vækst på omkring 50 procent i forhold til 2014.

Vera slår Anne
Anne er sofaen, det hele startede med. Hun er klædt i gul, da hun skal prøvesiddes i det 500 m2 store showroom i udkanten af Korsør. Selvom hun er tre år gammel, sælger hun stadig pænt. Dog må hun se sig slået af sin søster, Vera. Der er tydelig forskel på de to. Annes ældre fødselsår bliver afsløret af hendes retrolook. Vera er ikke nær så gammel, hvorfor hendes udseende også er mere moderne.

”Vi startede med kun at lave retro, for det, kunne vi se, manglede i markedet. Men nu er vi begyndt at sprede os. Det kan også være en af grundene til vores vækst. Vi er gået fra et smalt produktsortiment til et bredt. Så der er flere kunder, vi tiltaler.”

Gilbert, Elton og Alex
Hver eneste sofa, stol, skammel og bord har sit eget udtryk. Derfor har Sofakompagniet også 54 forskellige navne til deres produkter. Når man hører Gilbert, Elton eller Alex, er det første tankerne ledes hen på højst sandsynligt ikke sofaer.

”Sofaernes navne står min kone for. Grunden til, at de får menneskenavne er for at give dem personlighed og for, at kunderne nemmere skal kunne huske modellerne fra hinanden. Så er det også vigtigt, at det er navne, der kan udtales i alle lande.”

Navnene er også med til at skabe aktivitet på de sociale medier.

”Vi laver konkurrencer, hvor vi spørger, kender du én, der hedder Anne eller hedder du det selv, så deltager du i konkurrencen om en sofa. Det er en stor succes.”

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen