Berlingske Business

Søstrene Grene rykker ud i verden: Åbner 100 nye butikker

BM
Der findes i dag 89 Søstrene Grene butikker i otte forskellige lande. I løbet af september og oktober planlægger kæden at åbne 12 nye butikker på fem forskellige markeder. Foto: David Leth Williams Foto:

Søstrene Grene gør Tiger kunsten efter og ekspanderer stort i udlandet.

Søstrene Grene har for længst overgivet nips-foretagenet til sønnerne, og det er således brødrene Mikkel og Cresten Grene, der i dag står bag virksomhedens ekspansion. Ja, man kan hurtigt fare vild i familietræets forgreninger, men foretagenets regnskab og ekspansionsplan er ikke til at tage fejl af.

I løbet af de kommende to år planlægger virksomheden at fordoble antallet af butikker til over 200, særligt med fokus på Frankrig og Spanien som nye markeder, erfarer Børsen. Søstrene Grene følger dermed i fodsporene på Tiger, der indtil nu har åbnet små 500 butikker på 25 markeder. De to butikskæder sælger varer i de samme prisbillige segmenter, men ligner ellers ikke hinanden.

11BUSMikkel Grene_jpg.jpg

Hvor Tiger i 2012 overgik til at blive kapitalfondsejet, holder brødrene Grene fast i, at deres foretagende skal forblive familieejet.

»Vi får da henvendelser fra kapitalfonde og andre, der er interesserede i at købe os, og vores advokat spørger også en gang i mellem, om han da ikke skal se lidt mere på nogle af dem. Men nej. Med nye ejere eller medejere er der fare for, at der kommer et kortsigtet fokus ind i virksomheden. Det vil vi ikke,« siger administrerende direktør Mikkel Grene til Børsen.

En anden forskel er, at Grene kun ejer tre butikker selv. Resten er drevet af franchisetagere, der selv betaler lokaler, personale og så videre. Det betyder, at Grene selv får en mindre del af avancen, til gengæld skal der ikke skal lige så meget kapital til for at gennemføre en ekspansion.

Pix-grene


Brødrene Grene ejer konceptet og laver aftaler med franchisetagere gennem selskabet SG Holding. Selskabet øgede sidste år sin indtjening  til 38 millioner kroner og forventer yderligere stigning i de kommende år. Dermed kan de to ejere ifølge Børsen udbetale et udbytte til sig selv på 5 millioner i 2014/2015 mod 2 millioner kroner året før.

Søstrene Grene har desuden formået at opbygge et community  af loyale kunder på facebook med over en halv million følgere. Det er et led i konceptets markedsføringsstrategi, der i sær er rettet mod de sociale medier, som virksomheden har investeret stærkt i over flere år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen