Berlingske Business
17:42

Sønderjyske kødkonger buldrer frem - Jensen's Bøfhus til tælling

Fredag - Flammen
Familien bag Restaurant Flammen er klar til at sælge ud af restauranten, som blandt andet har slået sig op på et stort udvalg af kød. Drømmen er at åbne endnu flere butikker, gerne syd for grænsen.   

Familien bag restaurantkæden Flammen tjener millioner i et marked med masser af konkurrence. Anderledes svært har man det hos Jensen's Bøfhus.

Der er hård kamp om danskere med trang til bøffer i en overskuelig prisklasse.

Indtil for nylig herskede Jensen's Bøfhus mere eller mindre egenrådigt over den del af markedet, der har lokket med lave priser og store bøffer, men fra 2009 har en ny spiller vokset sig større og større.

Restauranten Flammen,  som forældreparret Flemming og Ketty Rosenfeldt Sunddal og deres børn Kristina og Martin står bag, åbnede den første restaurant i Kolding i 2009, og de har de ikke set sig tilbage siden.

Restaurant hvor et et knivstikkerri fandt sted.

For godt et år siden rundede man en milepæl med etableringen af restaurant nummer 10 i København, der tilmed var den første af sin slags i hovedstaden for familien, der kommer fra Sønderjylland, og som hidtil havde koncentreret togtet i det jyske.

Og anstrengelserne har ikke været forgæves. Selskabet bag restauranterne, Rosenfeldt og Sunddal Holding ApS, præsterede et rekordoverskud i 2015, fremgår det af virksomhedens regnskab.

Årets resultat ender på 24,8 millioner, hvilket er en stigning på godt 20 procent sammenlignet med året før.

Restaurant Flammens koncept handler kort og godt om kød og gerne masser af det. Restauranten lover minimum 15 forskellige slags kød på grillen og opererer - som det hører sig til i Jylland - med en buffet på menukortet til godt og vel 200 kroner.

Restaurant hvor et et knivstikkerri fandt sted.

Man skal næppe have en længere uddannelse i forretningstrategi for at vide, at Flammens koncept nødvendigvis må gøre indhug i de kunder, der hidtil har frekventeret Jensen's Bøfhus. Den så velkendte kæde er stadigvæk den største af sin slags med i alt 34 restauranter landet over, men formen er nedadgående.

Inden længe ventes Jensen's Food Group, der står bag kæden, at præstere underskud for fjerde år i træk, og selskabet har en gæld på 228 millioner til SEB.

Jensen's Food Group har kunnet se omsætningen skrumpe fra 476 millioner i 2012 til 412 millioner i 2014, og de seneste to år er man kommet ud med et samlet underskud på 40 millioner. Læg dertil, at virksomheden i 2014 blev uheldig hovedperson i en regulær shitstorm, da man gik rettens vej for at forhindre, at en forholdsvis ukendt fiskerestaurant i Sæby i Nordjylland kunne lade sig kalde Jensens Fiskerestaurant.

 

Man fik medhold i Højesteret, men smæk af kunderne, der kvitterede med boycut og en syndflod af mails og vrede kommentarer på de sociale medier.

Det er med andre ord en presset forretning, og ejer og stifter, Palle Skov Jensen, er gået aktivt på jagt efter en ny investor, der kan hjælpe med at løfte forretningen tilbage til tidligere højder.

»Vi vil gerne vokse og åbne nye butikker i et højere tempo, og de planer koster en del penge. Derfor er vi ude at se på, hvordan vi kan skaffe kapital, og vi kigger efter en partner,« siger Palle Skov Jensen til Dagbladet Børsen mandag.

Hverken kapital eller eksterne partnere synes de derimod at savne hos familien Rosenfeldt Sunddal, der ufortrødent fortsætter arbejdet med at brede Flammen-konceptet ud til nye bøfglade danskere. På ryggen af rekordregnskabet fra marts melder Flammens adm. direktør, Elias Grøftholdt Tychsen, at man er parat med en række nye tiltag, der skal få den hurtigvoksende kæde til at fortsætte vokseværket.

»I løbet af maj går vi i luften med Flammen Homemade, der er et koncept, hvor man vil kunne bestille forskellige udskæringer af kød online og få det leveret til døren,« fortæller direktøren.

Derudover planlægger kæden også at åbne en restaurant i Hamburg for at se om »konceptet kan fungere i udlandet«, som Elias Tychsen udtrykker det. Med restauranter i Aalborg, Aarhus, København, Randers, Roskilde, Kolding, Esbjerg, Vejle, Horsens, Herning og Odense synes kæden efterhånden også at være godt repræsenteret på det danske landkort,  og ifølge Elias Grøftholdt Tychsen er man i første omgang interesseret i at åbne nok en restaurant i hovedstadsområdet.

Restaurant hvor et et knivstikkerri fandt sted.

»Hvis man tæller de deltidansatte med, beskæftiger vi over 800 mennesker, så det ville da være fantastisk at kunne åbne steder, så vi kunne byde endnu flere ansatte velkommen,« siger direktøren og oplyser, at man er åbne over for franchisetagere, som man allerede opererer med i Vejle og Horsens.

Men hvad er det, der fungerer så godt for restaurantkæden, at man har været i stand til at tjene masser af millioner på et forholdvist simpelt koncept?

»Jeg tror faktisk, det har en stor indvirkning, at familien er inkarnerede hyggemennesker, der har en indstilling om, at det skal være rart at spise på en af deres restauranter. Vi står fast på, at det koster penge at tjene penge, så hvis vi eksempelvis sparer penge ved at købe stort ind ved en restaurant, så skal de penge bruges på at gøre kvaliteten bedre andre steder,« siger Elias Grøftholdt Tychsen.

af

Det har ikke været mulig at få en kommentar fra Palle Skov Jensen.

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen