Berlingske Business
17:42

Socialdemokraterne vil have minister til at se på Lauritz.com

Billede
Overskrift
»Lauritz.com er jo et populært auktionshus. De bliver profileret på tv, og det er fint, og det er også fint, at man genbruger ting, som kommer til gavn i nye hjem. Men det er stærkt bekymrende, at data viser, at de samme ti kunder udviser en helt ekstrem aktivitet, sådan som Berlingske har afdækket,« siger Karin Gaardsted.
 

Erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) skal undersøge, om forbrugerne kan være trygge, når de handler hos auktionshuset Lauritz.com. Det kræver Socialdemokraterne efter Berlingskes afsløring af storkunders heftige aktivitet på siden.

»Stærkt bekymrende.«

Sådan beskriver Karin Gaardsted, der er forbrugerordfører for Socialdemokraterne, Berlingskes afsløringer af forbrugeradfærenden hos visse store kunder hos auktionshuset Lauritz.com.

»Lauritz.com er jo et populært auktionshus. De bliver profileret på tv, og det er fint, og det er også fint, at man genbruger ting, som kommer til gavn i nye hjem. Men det er stærkt bekymrende, at data viser, at de samme ti kunder udviser en helt ekstrem aktivitet, sådan som Berlingske har afdækket. De oplysninger giver grund til, at alarmklokkerne bimler for mig som politiker,« siger Gaardsted.

aaa

Hun understreger, at hun ikke har belæg for at konkludere, at der foregår noget ulovligt. Men oplysningerne er så opsigtgsvækkende, at hun vil nu har stillet erhvervsminister Troels Lund Poulsen et paragraf 20-spørgsmål om sagen, ligesom hun har bedt Forbrugerombudsmanden se på Lauritz.com.

»Jeg synes, der er grund til at spørge erhvervsministeren, om han er helt sikker på, at den auktion, der foregår hos Lauritz.com er helt sikker for forbrugeren. Hvis svaret der ikke er tilfredsstillende så vil vi indkalde ministeren i samråd,« siger Karin Gaardsted og tilføjer:

Fredag - Laurtiz.com

»Der er tusindvis af kunder, der bruger Lauritz, og når så enkelte kunder byder så mange gange og uden at have til hensigt at købe, så bliver jeg bekymret. Og der vil vi sikre, at forbrugerne har den tilstrækkelige gennmsigtighed, når de bruger Lauritz.com,« siger Karin Gaardsted.

En omfattende dataanalyse fra Berlingske Research viser, at de største kunder hos Lauritz.com handler ekstremt meget mere på auktionssiden, end den gennemsnitlige bruger. Handler man som mange andre, deltager man i cirka tre auktioner i alt, men de mest aktive kunder deltager i helt op til 80.000 auktioner over en årrække på 13 år. Det svarer til cirka 17 auktioner om dagen og over 800.000 bud.

De ti mest aktive kunder på Lauritz.com deltager i cirka ti procent af alle auktioner på auktionssiden. Det svarer til cirka 370.000 auktioner.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen