Berlingske Business

Snekrise rammer turismen i Schweiz

SWITZERLAND WEATHER SNOW
Foto:

En noget tør december har haft konsekvenser for det alpelandet, der er kendt for den gode chokolade og sprøde skibakker.

En meget tør december måned har klædt skisæsonen i de schweiziske alper dårligt på.

En storm i november gav forhåbninger om en snefuld sæson, men den gav ikke meget sne til Schweiz. Og december 2016 har været den tørreste december i 100 år - siden man begyndte at registrere i Schweiz.

Det har bl.a. betydet et fald i antallet af gæster. Skiregionen Jungfrau i Schweiz har haft et fald af gæster på 25 pct. fra starten af sæsonen frem til 2. januar 2017, ifølge medejer af Jungfraubahnen Holding AG. Det skriver Bloomberg.

GERMANY-AIRPORT/STRIKE

fff

Ifølge flere klimaeksperter, som Bloomberg har været i kontakt med, kan det lunefulde vejr og skiftende snefald være tegn på, at klimaændringerne er ved at tage fat og har en effekt. Snesæsonen i Schweiz starter i dag 12 dage senere og slutter 26 dage tidligere end i 1970, siger Martine Rebetez, som er professor ved Neuchatel universitet i Schweiz, der sammen med sine kolleger har studeret data fra 11 alpine meteorologiske destinationer over fire årtier.

07INDRejseforsikring.jpg

Hos de danske rejseselskaber har man ikke mærket snekrisen så voldsomt, da det er meget få, der egentlig udbyder skirejser til Schweiz bl.a. pga. de meget høje priser.

Hos Højmark valgte man i december ikke at udbyde skirejser til Schweiz, fordi julen lå så dårligt, og de havde allerede problemer med at få solgt rejser til deres populære destination Østrig. Kræfterne blev derfor lagt der, siger Jesper Merrild fra Højmarks marketingsafdeling til Berlingske Business.

Billede

Gaver gave juletræ jul - 20161

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen