Berlingske Business

Smykkedronning har mistet en formue på modekrak

Adcock
Karin Adcock har mistet »adskillige millioner« på Friis-konkurs.

Den danske, tidligere Pandora-chef Karin Adcock har ifølge sin advokat mistet adskillige millioner på modevirksomheden »Friis & Company,« der gik konkurs i år.

Diamanter er en piges bedste ven, sådan var det i al fald i Karin Adcocks tilfælde. Hun tjente godt på at sælge Pandora-smykker til australske kvinder. I flere år ejede hun rettighederne til at sælge Pandoras smykker »down under« - rettigheder som hun solgte tilbage til Pandora, for en halv milliard kroner i 2012.

Det skriver Børsen i dag.

Jul i Tivoli

I 2013 var Karin Adcock klar med en ny moderigtig investering. Hun købte i 2013 sammen med en investorkreds aktiverne i det konkursramte modefirma Friis & Company. Men den investering viste sig at være dårlig, for Friis & Company blev i år begæret konkurs for tredje gang i virksomhedens historie. Karin Adcock skriver til Børsen, at det ikke var realistisk at investere, »hvad der skulle til.«

Hovedbillede

»Da jeg bor i Australien, var det vanskeligt for mig at give forretningen den opmærksomhed og vækstforøgelse, der var brug for. Vi bestemte os for at lukke forretningen ned, efter at alle ansatte var opsagt og havde fået udbetalt alle deres udeståender,« skriver Karin Adcock til Børsen.

Billede

Karin Adcock blev lokket ind i investorkredsen af tidligere Pandora-topchef Mikkel Vendelin. Han var to år tidligere blevet smidt ud af smykkevirksomheden efter en børsnedtur af rang. Tidligere bestyrelsesmedlem i Friis Tommy Deichmann fortæller til Børsen, at han vurderer, at Karin Adcock har tabt »adskillige millioner« på Friis-investeringen.

Pandora

Berlingske Business har tidligere skrevet om Friis & Company, der blev stiftet af ægteparret Lone Friis og Claus Dalgaard i 1999 og solgte bl.a. tasker, smykker og bælter. I velmagtsdagene før finanskrisen omsatte Friis Label Factory for over 300 millioner kroner om året, men i 2011 går det galt. Modefirmaet går konkurs første gang i 2011 og anden gang i 2013 under nyt navn. I år gik selskabet konkurs for tredje gang, hvilket altså kostede Karin Adcock adskillige millioner.

Yusufa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen