Berlingske Business

Smartguys julenedtur overrasker

pix-guy
Konkurrencen om at vinde de julehandlendes gunst er benhård. Det har den online-baserede tøjbutik Smartguy fået at føle. Selskabet nedjusterer sine finansielle forventninger til den resterende del af det skæve regnskabsår 2013/14.  Foto:

Et dårligt julesalg har sænket forventningerne til omsætningen hos børsnoteret Smartguy. Konsekvenserne af en uheldig udvikling, lyder det fra eksperter.

Nethandel buldrer frem og fra flere sider spås julesalget på nettet i år til at stige igen. Det er dog ikke alle, der mærker den tendens i omsætningen.

Nettøjbutikken Smartguy har meldt ud, at det børsnoteret selskab nedjusterer sine forventninger til omsætningen. Simpelthen fordi julesalget indtil videre skuffer, og konkurrencen på markedet er blevet sværere at håndtere.

Pix.smart

En melding, der kommer bag på eksperter i net- og detailhandel.

»Smartguy var en af de virksomheder, som jeg havde troet kunne gøre det udmærket. Det overrasker mig meget,« lyder det fra Niels Bjørn Andersen, der er professor i e-business ved CBS.

Overraskelsen sidder også i Bruno Christensen. Han har i mange år fuldt udviklingen i detailhandlen. En spiller som Smartguy har han altid set befinde sig i kategorien af virksomheder, der de seneste år oplever vækst.

Omvendt kommer det ikke bag på ham, hvis man tager et kig på situationen i branchen lige nu. Flere vil være en del af væksten i nethandlen, og det har øget antallet af udbydere. Smartguys beslutning er et udtryk for, at konsekvenserne af den udvikling nu begynder at bryde frem.

smartguy

»Der er en uheldig udvikling i gang. Det skal gå ud over nogen. De der ikke er skarpe nok på produkter og priser, det er dem, der taber,« siger han.

Ifølge Bruno Christensen skal Smartguy begynde at se på priser og vareudvalg og vurdere, hvor det er, virksomheden ikke kan være med og kaster kunderne over til konkurrenterne. Ellers bliver det en hård omgang ved fremtidige juleperioder.

»Julesalget er jo noget der skal være i 10 til 30 pct. vækst. De virksomheder der har et produkt, der er egnet til at ligge som gaver under juletræet, de skal have væksttal i december måned. Har de ikke det, er det et negativt signal om, at der er noget, der er galt,« siger han.

Et af problemerne for Smartguy og andre lignende udbydere er, at de favner for bredt. Som udviklingen ser ud nu, vil der de næste år komme flere specialbutikker på nettet. Det mener Bruno Christensen. Den slags udbrydere kan få flere fordele, der gør det sværere for de store spillere.


Legos hjemmeside

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen