Berlingske Business

Smartguy ruster sig med kapital fra Bestseller

pix-smartguy
Smartguys administrerende direktør, Nicolai Kærgaard, får flere penge til opkøb. Foto:

Flere penge i kassen og mere magt til Bestseller. Internettøjbutikken Smartguy ruster sig til kamp om markedsandele.

Bestyrelsen i Smartguy har besluttet at udnytte en bemyndigelse til en rettet kapitalforhøjelse. Det betyder, at Bestseller tegner 18.479.500 aktier i Smartguy Group til kurs 2,35 per aktie, hvilket vil tilføre selskabet ca. 42,5 millioner kroner.

Det fremgår af en fondsbørsmeddelelse.

Aftalen er ifølge meddelelsen indgået for at styrke Smartguys kapitalberedskab og dermed skabe råderum for at foretage opkøb. Det vil betyde, at Smartguy har større mulighed for at deltage i konsolideringen i markedet for online mode. I selskabets seneste årsrapport fremgår det, at Smartguy forventer, at den intense konkurrence på markedet vil betyde en konsolidering inden for en begrænset periode, og med kapitaltilførelsen vil Smartguy være i stand til at agere, når mulighederne for opkøb opstår. 

BM Niels Mikkelsen


I samme ombæring ønsker Bestseller at udvide sin samlede ejerandel i Smartguy Group gennem aftale om erhvervelse af aktier fra selskaber ejet af de tre stiftende aktionærer på i alt 18.542.296 aktier i Smartguy til kurs DKK 2,35 per aktie. Aftalen er betinget af godkendelse af konkurrencemyndighederne i Østrig.

Sidste år stod Bestsellers administrerende direktør Anders Holch Povlsen bag investeringer i Smartguy, da Bestseller købte 10 procent af internetbutikken.

Af fondsbørsmeddelelsen fremgår det, at Bestseller ønsker at have mulighed for at erhverve yderligere aktier i Smartguy Group. Derfor har Bestseller indgået en betinget optionsaftale om erhvervelse af aktier fra selskaber ejet af de stiftende aktionærer på i alt 15.138.975 stk. aktier i selskabet til kurs 2,35 per aktie.

Bestseller kan dermed komme til at besidde 25,91 procent af aktierne og stemmerne i Smartguy Group og samtidig have en købsoption på yderligere 5 procent.


Anders Holch Povlsen har på samme måde gradvist øget sin ejerandel i den succesrige engelske milliardforretning Asos, som ligesom Smartguy forhandler Bestsellers brands på nettet. De gradvise investeringer har givet Bestseller en ejerandel på 26 procent i Asos.

Smartguy har mere end 2,5 millioner registrerede brugere, og selvom salget omfatter det meste af Europa, er det stadig salg i Danmark, der udgør hovedparten af netbutikkens omsætning. Koncernens webshops på det danske marked udgøres af SmartGuy.dk, SmartGirl.dk, SmartKids.dk, SmartSport.dk og StylePit.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen