Berlingske Business
15:19Sanofi-aktien fortsætter fald efter opkøb

Små købmænd får store tæsk

Små købmænd får store tæsk - 1
Coop Danmark vinder mest og De Frie Købmænd taber flest. Kampen udspiller sig om kolonialvarerne, der sidste år var over 100 millioner kroner værd. Foto:

Dansk Supermarked og Coop Danmark vinder stadig flere markedsandele. De store tabere er de små købmænd.

Kampen om kundernes køb af kolonialvarerne fortsætter. Detailhandlen tramper yderligere på de små købmænd, når det gælder salget af kolonialvarer. Det viser friske tal fra detailkonsulentfirmaet Stockmann Gruppen, som Jyllands-Posten skriver om.

De frie købmænd går fra at have en markedsandel på 27,9 procent til 27,3 procent. Selv om det ikke er en enorm forskydning i forhold til sidste år, betyder det er del, da der er blevet solgt kolonialvarer for mere end 100 milliarder kroner i 2008.



Omsætning i pct. 2007 2008
Aldi/Lidl 4,6 4,7
Dansk Supermarked 31,1 31,5
COOP 36,3 36,6
Købmændene 27,9 27,3


Et argument for at købmændene svækkes yderligere lige nu, er at de mangler en stærk discountkæde til at markere sig. Købet af Alta, som senere blev til Kiwi Minipris, gav købmændene et ståsted på discountmarkedet. Men med kun 50 butikker har giganterne Coop Danmark og Dansk Supermarked stadig det suveræne overtag.

Den største aktør på kolonialmarkedet er fortsat Coop Danmark, der efterhånden har bevist, at de ikke længere har svært ved at holde fast i sine kunder.

»Mange ting er lykkedes for Coop Danmark de seneste år. Butikkerne er blevet moderniseret, så de er mere tidssvarende. Samtidig er tidsånden med koncernen, der står højt i forbrugernes bevidsthed, når det gælder økologi og samfundsansvar,« Henning Bahr, der er direktør i detailkonsulentfirmaet Stockmann Gruppen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen