Berlingske Business

Små årgange rammer børnetøjsfirmaer på bundlinjen

børnetøj
»Der er 20 procent færre nyfødte børn i år end i 2005, og det vil jo sige, at markedsgrundlaget for børnetøjsproducenterne og butikkerne også er blevet reduceret væsentligt. Så det er klart, at særligt de små årgange har en væsentlig betydning,«  forklarer modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz. Foto:

De små årgange, som blev født under og i kølvandet på finanskrisen, har fået mange børnetøjsfirmaer til at dreje nøglen om, viser ny analyse. Samtidig har danskernes forbrugsvaner ændret sig.

Finanskrisen har efterhånden været på tilbagegang i en rum tid, og de fleste danske virksomheder oplever fremgang.

Men anderledes ser det ud for børnetøjsfirmaerne, der endnu ikke kan se den økonomiske fremgang i regnskaberne. Faktisk er firmaer, der producerer og sælger tøj til børn, dem, der oplever mindst vækst i disse år, viser Deloittes Modeanalyse for 2015.

Og det er især de små årgange, der er født under og i kølvandet på finanskrisen, som påvirker børnetøjsfirmaerne på bundlinjen, forklarer modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz.

 

»Der er 20 procent færre nyfødte børn i år end i 2005, og det vil jo sige, at markedsgrundlaget for børnetøjsproducenterne og butikkerne også er blevet reduceret væsentligt. Så det er klart, at særligt de små årgange har en væsentlig betydning,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Men danskernes forbrugsvaner har også ændret sig, og det kan også aflæses i børnetøjsfirmaernes regnskaber:

»Vi er mere tilbageholdende med at gå ud og købe helt så meget til vores børn, som vi har været i tidligere perioder,« siger Morten Steinmetz.

Han pointerer i den forbindelse, at modebranchen selv bærer en del af ansvaret for danskernes ændrede forbrugsmønster.

BRITAIN-ECONOMY-INFLATION-INDICATOR

»Branchen har jo selv været med til at vænne forbrugerne til, at de kan købe tøj til nogle billigere priser ved at begynde at afholde lagersalg, outlets og designerbasarer. Og når forbrugerne så samtidig er villige til at bruge varerne i bare én sæson mere, så smitter det jo af på forbruget hele vejen rundt,« siger Deloittes modeekspert.

Morten Steinmetz regner dog med, at tendensen vil vende, men råder alligevel producenter og butikker til at begynde at satse anderledes, hvis de vil følge med udviklingen.

»I 2025 forventer man 8,1 procent flere små danskere sammenlignet med i dag, men i mange lande fødes der færre småbørn i disse år. Til gengæld er nogle af de større årgange på vej til at blive tweens og teenagere, hvilket vi blandt andet ser i Spanien og England. Hvis børnetøjsfirmaerne formår at tilpasse deres sortiment og markedsstrategi til den demografiske udvikling, er der absolut muligheder for vækst,« forklarer han.

Masser af byger rammer landet hele ugen

Den samlede eksport af tøj og beklædningstilbehør som sko og smykker voksede med 9,3 procent i 2014 til 25 milliarder kroner. De største eksportmarkeder for dansk mode er Tyskland, Sverige og Norge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen