Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Skumskydere og stjernekrigere giver Lego-konkurrent medvind

US-170825635
Hasbro har licensen til at lave legetøj over den voldsomt populære Disney-film Frozen og slog ærkerivalen Mattel i kampen om at få licensen til at lave legetøj over Disney-prinsesser som Askepot og Snehvide. Foto:

En af verdens største producenter af legetøj har haft en stærk start på året. Det viser nyt regnskab.

De har god grund til at glæde sig hos legetøjsproducenten Hasbro, der har haft en forrygende start på 2016. Selskabet, der producerer alt fra brætspil til skumgummiskydende geværer, har rygvind fra populærkulturen.

I årets tre første måneder kunne Hasbro notere sig en omsætning på 831,2 millioner dollar, svarende til 5,5 milliarder kroner. En stigning på solide 16 procent.

01BUSSoeren-Thorup-Soeren#2.jpg

Endnu bedre for dem, der går mere op i profit end barnlige glæder, formåede Hasbro næsten at fordoble sit overskud til 48,8 millioner dollar i forhold til samme periode i 2015.

- Nerf og Play-Doh øgede deres omsætning med tocifrede procentsatser.

- Den store efterspørgsel efter Star Wars fortsatte i første kvartal. Disney Princess og Frozen gik ligeledes frem, skriver selskabet i præsentationen af sit regnskab.

Hasbro ejer selv blandt andre kendte legetøjsmærker som Nerf, en serie af pistoler og geværer, der affyrer skumgummiprojektiler, Magic-kort og brætspillet Matador. De selvejede brands voksede dog kun en smule i kvartalet.

Det var licenserede brands som Star Wars og Disney, der trak læsset.

Søren Thorup Sørensen er tilbage på toppen for chef for Lego-

Star Wars-universet, som skaberen George Lucas solgte til Disney i 2012 for 4,1 milliarder dollar, kom med sin første film i et årti i december. Det skabte enorm, global opmærksomhed om universet.

Hasbro har licens til at sælge legetøj under brandet og har ifølge sin hjemmeside flere end 1000 forskellige af slagsen, blandt andet 78 forskellige lyssværd.

lego

Derudover har Hasbro licensen til at lave legetøj over den voldsomt populære Disney-film Frozen og slog ærkerivalen Mattel i kampen om at få licensen til at lave legetøj over Disney-prinsesser som Askepot og Snehvide.

Det sendte omsætningen i kategorien legetøj til piger op med 50 procent i første kvartal til 173 millioner dollar.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen