Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Skraldespandsfirma klar med luksushuse

Pix-VIPP
Administrerende direktør hos Vipp, Kasper Egelund, i firmaets forretning i København. Foto:

Den danske familievirksomhed Vipp er bedst kendt for at producere skraldespande, men nu er virksomheden på markedet med noget, der ligger langt væk fra en spand, nemlig et fuldt møbleret sommerhus.

Hvis du står og mangler et hus til en grund, og hvis du i øvrigt har 3,7 millioner kroner at spendere på det, så skal du måske se nærmere på det seneste skud på stammen af produkter fra Vipp, som ellers er bedst kendt for at producere skraldespande.

Den danske familievirksomhed er nemlig klar med noget så usædvanligt som et såkaldt »shelter,« en form for sommerhus på 55 kvadratmeter fuldt møbleret med produkter fra Vipp. Det kan umiddelbart lyde som et vanvidsprojekt - eller i hvert fald en idé, der ligger langt væk fra forretningens udgangspunkt. Og det kan ifølge administrerende direktør i Vipp, Kasper Egelund, også kun lade sig gøre, fordi Vipp er en familievirksomhed.

HER KAN DU SE VIPPS HUSE.

»En af styrkerne ved en familievirksomhed er, at du kan tænke mere langsigtet. Vi sidder ikke og snakker om næste kvartal. Det har ingen interesse,« forklarer 40-årige Kasper Egelund, som er barnebarn til Holger Nielsen, der i 1939 designede den i dag verdensberømte pedalspand.

Det var Kasper Egelunds mor, Jette Engelund, som for alvor fik gang i salget af Vipp-spanden, som Holger Nielsen havde produceret til sin kones frisørsalon. I dag er både Jette Egelund og hendes to børn, Kasper og Sofie Egelund involveret i virksomheden, og der er både plads til at tage chancer og føre drømme ud i livet, når familien samler sig om bordet for at diskutere Vipps fremtid. For eksempel er det nye sommerhus skabt på baggrund af en idé, Kasper Egelund fik, mens han boede i New York.

»Jeg havde nogle gange lyst til at komme ud af Manhattan. Byen er så hektisk med biler og larm. Når jeg lukkede øjnene og tænkte, hvad det så skulle være, kunne jeg ikke finde det. Så måtte vi jo lave det selv,« forklarer han.

Og det gjorde han så. Familien købte idéen, designholdet gik i gang, 8 millioner kroner blev smidt efter projektet, og tre år efter er det nu klar til markedet. Smagfuldt er det utivlsomt, men er der virkelig et marked for et luksuriøst Vipp-sommerhus?

»Tror jeg kommercielt på produktet? Ja, bestemt. Vi har haft det på markedet i ganske kort tid, og efter lanceringen i USA har der været stor interesse. Jeg tror, der er et nichemarked for os,« siger Kasper Egelund og tilføjer, at det nye produkt primært er rettet mod det amerikanske marked.

»Det første er solgt til en amerikansk sportsstjerne. Ordren gik igennem i fredags,« siger han.

Det er ikke første gang, familien bag Vipp kaster sig ud i projekter, som måske ville få andre til at tøve. Midt under finanskrisen læste Kasper Egelund en avisforside, hvor der stod, at køkkenbranchen blødte. Alligevel gik familien videre med beslutningen om at udvide butikken med netop køkkener.

»Det virkede slet ikke forkert for os. Det var det rigtige step for Vipp at gå ind og lave de her større møbler i stedet for kun at lave accessories. Det var en drøm, vi havde haft i mange år, og det var en beslutning, som var klar og oplagt. Tiden var rigtig, selvom der var finanskrise,« siger Kasper Egelund og forklarer, at der aldrig er blevet lavet en markedsundersøgelse i Vipps historie.

Kasper Egelund kom ind i virksomheden som studentermedhjælper, da han læste på CBS og har siden 2011 været administrerende direktør for Vipp. Årets resultat af primær drift var i 2013 19,1 millioner kroner, mens samme tal i 2012 lød på 8,3 millioner kroner. Nogle drømmer om at sælge forretningen, men det er ikke på tale i familien Egelund, bedyrer den administrerende direktør.

»Det er helt udelukket. Hvorfor skulle vi det? Der er ingen, der ville tillade den måde, vi driver det på. Det har vi aldrig talt om, for det ville være spild af tid,« siger Kasper Egelund.

»Vi startede på nul. Vi havde ingen penge, min mor var lige blevet skilt fra min far. Men vi troede på produktet og det løb det i gang,« siger Kasper Egelund og fortsætter.

»Vi har masser af idéer til nye produkter, så vi bliver ved med at udvikle. Så ser jeg os udbredt i den store verden. Vi arbejder på at åbne butik i New York, men priserne er hidsige. Vi skulle være slået til under krisen.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen