Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Skatteekspert: Derfor får Pandora milliardregning

Pandoraa
Overskrift
Pandora indgår et forlig med Skat og får en ekstraregning på knap én milliard kroner. Foto:
 

En uenighed om transfer pricing har kostet Pandora knap én milliard kroner i skat. Ved hjælp fra en skatteekspert forklarer vi, hvad transfer pricing er. Og hvorfor flere virksomheder får problemer med Skat.

Pandora meddelte i dag, at selskabet har indgået et forlig med Skat, som betyder at smykkegiganten skal betale én milliard kroner i ekstraskat. Sagen handler om transfer pricing - en metode, som de seneste år har fået større og større bevågenhed fra skattemyndighederne.

Men hvordan fungerer transfer pricing?

Det hjælper skatteekspert Thomas Rønfeldt med at forklare.

Når store koncerner handler varer og ydelser mellem  enheder i forskellige lande fastsætter de selv prisen.

»Prisen skal dog sættes efter markedsvilkår - ikke den pris, kunderne ville købe varen for, men den pris, som varen "burde" koste i det lukkede system. Og den pris er ikke helt let at fastsætte,« fortæller Thomas Rønfeldt.

Fastsætter en koncern prisen forkert, kan selskabet bruge metoden til at flytte overskud til lande, hvor skatten er lavere end eksempelvis i Danmark.

Det gør selskabet ved at få et datterselskab i et land med lavt skattetryk til at købe en vare, en ydelse eller en patent i et land med højt skattetryk. Datterselskabet betaler mindre end varens reelle markedsværdi og undgår derved at betale fuld skat i landet med højt skattetryk.

Skat mener, at Pandora har fastsat priserne forkert og kræver derfor, at smykkevirksomheden betaler en ekstraregning

Hvordan reagerer Skat?

Sagerne er ikke nemme at håndtere for Skat. At fastsætte en markedspris på et patent, en rettighed eller en ydelse, som aldrig har været til salg, er kompliceret.

Men de seneste år har Skat strammet rammerne for, hvornår en virksomhed ikke længere handler til markedspris.

»Skattemyndighederne bruger flere og flere ressourcer på at grave dybt i koncernernes dokumentation over interne handler. Skats fortolkning er i dag mere kritisk end tidligere. Transfer pricing bliver hurtigere sammenkoblet med skattely og skatteunddragelse,« siger Thomas Rønfeldt.

Pandora er den seneste virksomhed, som har måttet krybe til lommerne og betale enorme summer i ekstra skat. I 2012 Novo Nordisk en ekstraregning på 3,6 milliarder for et brud på princippet om transfer pricing.

De seneste tre år har Skat sendt ekstraregninger for 59 mia. kr. ud til virksomheder, som har opgivet deres interne priser forkert og derved opnået en skattebesparelse.

Snyder virksomhederne bevidst?

»Det er svært at sige,« mener Thomas Rønfeldt.

Naturligvis forsøger virksomhederne at skatteoptimere og sætte priserne, så det kommer dem selv til gode. Men det betyder ikke, at de bryder reglerne. Faktisk har virksomhederne selv svært ved at finde ud af, præcis hvor grænsen går.

OECD har lavet guidelines for, hvordan prisen skal fastsættes, men de indeholder en lang række variabler.

»Virksomhederne ved at Skat formentlig vil kigge dem over skulderen og forsøger at holde sig inden for rammerne. Men i flere og flere tilfælde bliver Skat og virksomhederne uenige om, hvor grænsen går.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen