Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Skamrost burgerbar vil udvide: »Det er lige før, vi har for mange kunder«

burger
Klaus Wittrup er økonom, og manden bag burgerrestauranten Gasoline. Foto:

På under et år har Gasoline Grill i Indre København opnået noget nær kultstatus blandt burgerelskere. På ryggen af et overrumplende overskud varsler stifteren nu flere burgerbarer i København det kommende år.

Den er blevet lidt af et tilløbsstykke, Gasoline Grill. Ved middagstid og timerne frem slanger der sig dagligt en kø på 20-25 mennesker indt til den lille tankstation på Landegreven 10 ved Borgergade, hvor Danmarks mest hypede burgerbar holder til.

Opmærksomheden syntes at toppe tilbage i januar, da navnkundige Bloomberg oplistede den danske restauration som én af i alt 27 burgerbarer verden over, som var værd at slå et smut forbi.

30BUS20170126-152408-3-1445.jpg

Siden da er den daglige kø foran den tidligere tankstation blevet længere, mens danske medier har udfrittet stifteren og ejeren, Klaus Wittrup, om hemmeligheden bag den populære burger.

At forretningen allerede var sund, inden Bloomberg satte Gasoline Grill på verdenskortet, vidner et nyt regnskab om. I 2016 tjente den lille burgerjoint 715.000 kroner. Og det er vel og mærke  i et år, hvor man først slog dørene op i april.

»Meget tilfredsstillende« hedder det da også i regnskabet, som er det første, Klaus Wittrup afleverer som stifter af burgerbaren. Dermed kan han også ånde lettet op over at have driblet udenom de notorisk røde bundlinjer, de fleste unge restaurationer må sluge de første år.

»Vi har en simpelhed, der gør det nemmere. Vi fokuserer meget smalt og fokuserer på at være sublime der,« siger Klaus Wittrup med henvisning til det smalle menukort, der udelukkende består af burgere.

»Det er en meget overskuelig forretning, hvor vi hver morgen laver et antal burgere, vi kan og så er der udsolgt om aftenen, og så kan vi starte på en frisk dagen efter. Der er ikke noget spild,« siger Klaus Wittrup.

Lidt hår er der dog i suppen. For de lange køer og de mange gæster har lagt pres på burgerbaren, der holder til i meget beskedne lokaler på små 10 kvadratmeter.

»Vi er presset, og vi vil gerne aflaste Landgreven (adressen, red) lidt. Det er lykkelige omstændigheder, men det er lige før, vi har for mange kunder,« siger Klaus Wittrup.

Artiklen fortsætter under billedet
Klaus Wittrup er økonom, og manden bag burgerrestauranten Gasoline. Foto : Emil Hougaard

Løsningen ligger lige for. I løbet af de kommende måneder vil Gasoline Grill således åbne sin joint nummer to et sted i Indre København. I øjeblikket er selskabet i fuld gang med at renovere lokalerne, der skal supplere og »tage presset« af burgerbaren på Landgreven.

»Vi vil gerne aflaste Landgreven lidt, men vi kommer ikke til at ændre noget i konceptet. Der bliver ikke nogen stordriftsfordele. Begge steder vil man fortsat skulle hakke sit kød på stedet, så det er helt friskt,« siger Klaus Wittrup.

Såfremt den nye åbning går godt, vil han ikke afvise, at en tredje burgerbar kan blive aktuel i løbet af 2017. Klaus Wittrup vil dog helst ikke kaldes en kæde, ligesom han heller ikke planlægger at blive en traditionel restaurant med »kniv og gaffel«.

»Det bliver stadigvæk sådan noget med at komme ind og få sin burger og så gå igen, eller sidde i en høj barstol hvis det er det, man vil,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen