Berlingske Business

Selskab får bøde for at reklamere med drukture til Prag

CZECH REPUBLIC POLLUTION
Karlsbroen i Prag Foto:

Man må ikke reklamere med alkohol, når man skal sælge rejser til unge under 18 år.

Rejseselskabet Prague Week er gået alt for langt i jagten på at lokke unge på druk i den tjekkiske hovedstad.

Loven siger, at man ikke må reklamere med alkohol i bestræbelserne på at sælge rejser til unge. Men det har selskabet gjort, fastslår Københavns Byret.

Straffen lyder på en bøde på 116.000 kroner. Det svarer nøjagtigt til det, anklagemyndigheden havde krævet.

Lovovertrædelsen stammer tilbage fra 2013. Dengang lå der blandt andet en video på firmaets hjemmeside, der viste en gruppe unge spise middag og skåle i fadøl.

Emil Stahl

Ordet "Pubcrawl" blev også nævnt adskillige gange, ligesom en video på selskabets Facebook-side åbenlyst slog fast, hvad rejserne handlede om.

I interviewform fortalte fem elever fra Roskilde Katedralskole om deres forventninger og oplevelser i Prag.

- Jeg glæder mig til at være sammen med mine venner og feste med mine venner og bare drikke mig fuld, sagde en af de unge.

Efter hjemkomsten til Danmark evaluerede en af de andre rejsen.

USA CALIFORNIA MIGRATION TRAVEL BAN

- Jeg brugte faktisk 1300 i en brandert på et par sko, kom jeg lige i tanke om. Sko er dyre, sprut er billigt, kan vi konkludere, lød det i reklamen.

Politianmeldelsen af Prague Week kom på et tidspunkt, hvor unge danskeres drukture til Prag påkaldte sig stor opmærksomhed i offentligheden.

I vinterferien 2013 havde tusindvis af danske gymnasielever indtaget den tjekkiske hovedstad, og flere af dem hærgede løs.

GERMANY-COMPANY-EARNINGS-BEIERSDORF-NIVEA

Politiet i Prag var rasende, og i danske aviser kunne man blandt andet læse overskrifterne "Kaos i Prag: Danske unge på druk raserede hoteller" og "Gymnasieelever raserede to hoteller i Prag".

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen