Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Sarah Lund og Noma baner vej for dansk modeeksport

Camilla besøger Forbrydelsen
Foto:

Den danske modebranche har hævet eksporten til Storbritannien betragteligt. Alt dansk er blevet cool.

København: Den danske modebranche klarer sig fint i udlandet, hvor der sidste år blev solgt mere dansk tøj end nogensinde før.

Fremgangen er fordelt på en række lande, og særligt Storbritannien skiller sig ud. Her opnåede man sidste år - og for den sags skyld også i 2014 - en vækstrate på 25 procent, så kongeriget nu er Danmarks femtestørste eksportmarked.

Modeshow Birger Christensen

Og spørger man Nikolaj Klausen, der er direktør for brancheforeningen Wear, er der både kulturelle og gastronomiske årsager til fremgangen.

- Briterne har set danske tv-serier og har frem for alt også spist ny, nordisk mad. De er vilde med det, og derfor vil de nu også have danske møbler og danskproduceret tøj.

- De vil slet og ret være som os, siger han.

Og ifølge Michael Hillmose, der er eksportchef for brancheforeningen Dansk Mode & Tekstil, behøver opturen i det britiske ikke stoppe her:

- Det er endnu kun et fåtal, som har stor succes på dette marked, og derfor er det også kun 33 procent af vores medlemmer, som forventer vækst her.

- Men potentialet for yderligere vækst er afgjort til stede, skriver han i en analyse af eksporttallene.

28BUSGreat-Greenland-161607.jpg

Ser man på de øvrige markeder med potentiale, fremhæver Nikolaj Klausen særligt USA.

Amerikanernes adgang til dansk tøj bliver besværliggjort af toldmure, som lægger 30 procent oven i priserne, men alligevel er USA på et år gået fra at være det 20.- til det 15.-vigtigste eksportmarked.

- EU forhandler i øjeblikket med amerikanerne om at fjerne toldbarriererne helt. Det kan allerede ske om to år og vil åbne helt nye muligheder for danske modevirksomheder, hvis de ellers begynder at forberede sig nu, siger han.

Skal danskerne drage fordel af en toldaftale, skal produktionen først og fremmest flyttes fra Kina til Europa, og så skal de allerede nu begynde at knytte kontakter på den anden side af Atlanten.

- Det er selvfølgelig en stor mundfuld at begive sig ind i USA, men nøjagtigt som i Storbritannien skal virksomhederne udnytte, at de står med et stærkt nationalt brand i ryggen.

- Amerikanerne kender også til begrebet "nordic food" og forbinder derfor Danmark med noget cool, anderledes og positivt, siger han.

Den samlede modeeksport nåede sidste år op på 26,3 milliarder kroner, hvilket er seks procent mere end året før.

Onsdag: Illum

Den danske modeindustri omsatte sammenlagt for 41,9 milliarder kroner i 2015, svarende til en fremgang på fire procent.

Modebranchen holder i øjeblikket modeuge i København, hvor indkøbere fra store dele af verden tager de nyeste kollektioner fra de danske designere i øjesyn.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen