Berlingske Business
09:55Danskerne fyldte garderoben i september

Sanistål: Vi er lykkedes med planen forud for opjustering

Stållager
De nye initiativer blev sat i værk i starten af 2016 i både industridivisionen, byggeridivisionen og ståldivisionen hos det Aalborg-baserede selskab, fortæller den administrerende direktør, Christian B. Lund. Pressefoto.

En række nye aktiviteter i grossistkæden Sanistål er gået over al forventning, og det resulterede mandag morgen i, at selskabet for anden gang på kun en enkelt måned kunne opjustere sine finansielle forventninger til året.

De nye initiativer blev sat i værk i starten af 2016 i både industridivisionen, byggeridivisionen og ståldivisionen hos det Aalborg-baserede selskab, fortæller den administrerende direktør, Christian B. Lund.

»Det er vi lykkedes rigtigt godt med. Det er gået bedre end ventet,« siger han til Ritzau Finans.

Det er forskelligt, hvad målet har været med de nye tiltag i de respektive divisioner. Nogle steder har målet været at få nye kunder, mens det andre steder har handlet om at sælge nye produkter til eksisterende kunder eller at få fat i nye geografiske områder.

I industridivisionen leverer Sanistål eksempelvis et system, der automatiserer og optimerer kundernes indkøb og vareflow, og det har resulteret i en øget omsætning for grossistselskabet.

Sanistål

»Kunderne reducerer deres vareforbrug og optimerer deres indkøbsprocesser,« siger Christian B. Lund og uddyber:

»Det kan godt lyde underligt, men fordi de reducerer vareforbruget og finder ud af, at de kan gøre tingene smartere og mere effektivt, så handler de flere varer hos os. Vi har et kæmpe vareprogram, og når kunderne finder ud af, at de kan optimere de varer, de har i dag, så begynder de også at købe andre varer hos os. På den måde øger vi omsætningen,« slår han fast.

Kun udfordringer i Baltikum

Det er en tydeligt tilfreds direktør, der understreger, at stort set alle planerne i de enkelte divisioner er lykkedes. Ét geografisk marked volder dog fortsat grossistkæden vanskeligheder.

»Det eneste sted, hvor vi fortsat har nogle udfordringer, er i Baltikum, hvor vi stadig oplever nogle store fald på byggemarkedet. Men ellers er vi lykkedes med de planer, vi havde, i vores forskellige divisioner,« siger topchefen, der også påpeger, at stålprisen er forbedret de seneste to måneder.

Sanistål har desuden øget synligheden på flere geografiske områder i både Danmark og Tyskland, hvor selskabet tidligere ikke var så stærkt repræsenteret. Fremgangen skyldes ikke én enkelt ting, men er båret af en række forskellige initiativer. Eksempelvis har selskabet i den seneste periode åbnet en del nye butikker på Sjælland, der betjener håndværkskunderne.

ss

»Det er klart, at den investering har givet et afkast. Vi har også investeret i Lystrup Grossisten på Lolland Falster, som var et område, hvor vi gerne ville vækste, men det (fremgangen red.) skyldes generelt flere ting,« siger Christian B. Lund.

Over 100 mio. kr. i ebit

Sanistål regner nu med et driftsoverskud før skat og renter, EBIT, på 110 mio. kr. i 2016. Tidligere ventede selskabet et overskud på 90 mio. kr. Det er anden gang på knap en måned, at Aalborg-selskabet opjusterer. Tilbage i juni blev forventningerne løftet med 10 mio. kr., men dengang skyldtes det et frasalg af det tyske datterselskab Hepa Wälzlager, der blandt andet sælger kuglelejrer, til den tyske koncern Zitec Gruppe.

»I starten af året skærpede vi strategien, og vi vil satse mere på kerneforretningsområder. Der er nogle ting, som vi ikke vil satse på fremadrettet - heriblandt vores datterselskab Hepa i Tyskland, som vi har solgt fra. Det gav den første opjustering,« fortæller Sanistål-direktøren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen