Berlingske Business

Samlemærker flytter millioner

dyr
Foto:

De danske supermarkeder har taget samlemærker til sig. Forbrugerne er vilde med mærkerne, som kan flytte handel for store, tocifrede millionbeløb, men forbrugerrådet Tænk er kritisk over for konceptet.

Dyrekort kan mere end at skabe røre i skolegården. Børnekort, samlemærker og guldmærker er blevet et populært værktøj til at flytte handel for store, tocifrede millionbeløb i de danske supermarkeder, skriver Jyllands-Posten.

Kampagnerne trækker kunder til supermarkederne, og det er med til at øge omsætningen markant. Coop Danmark, som ellers har været skeptiske over for samlemærker, er nu også hoppet på den lukrative trend.

Økologi

»Vi er kritiske over for brugen af samlemærker. Men den type kampagner har en betydelig positiv effekt både på kundestrømmen og salget. Det virker, og derfor har vi set os nødsaget til også at gøre det,« siger informationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen.

Kilder i branchen vurderer over for Jyllands-Posten, at kampagnerne kan øge omsætningen i kampagneperioden med et par procent. Med en omsætning som SuperBrugsens på knap 14. mia. kroner om året kan to procent i den grad mærkes.

SINGAPORE-TELECOMMUNICATION-CHINA-MOBILE-ZTE

Jens Juul Nielsens betænkeligheder går på, om kampagner kan gøre prisdannelsen mere kompleks og uigennemsigtig. Den kritiske tone er tydeligere hos Forbrugerrådet Tænk.

»Det er en form for lokkemad, der skal skabe loyalitet. Men det slører prisbilledet, og kampagner fordyrer prisen på andre varer. Vi opfordrer folk til at bruge deres kritiske sans,« siger jurist i Forbrugerrådet Tænkt Jakob Steenstrup til Jyllands-Posten.

Kardashian

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen