Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Samlemærker flytter millioner

dyr
Foto:

De danske supermarkeder har taget samlemærker til sig. Forbrugerne er vilde med mærkerne, som kan flytte handel for store, tocifrede millionbeløb, men forbrugerrådet Tænk er kritisk over for konceptet.

Dyrekort kan mere end at skabe røre i skolegården. Børnekort, samlemærker og guldmærker er blevet et populært værktøj til at flytte handel for store, tocifrede millionbeløb i de danske supermarkeder, skriver Jyllands-Posten.

Kampagnerne trækker kunder til supermarkederne, og det er med til at øge omsætningen markant. Coop Danmark, som ellers har været skeptiske over for samlemærker, er nu også hoppet på den lukrative trend.

Økologi

»Vi er kritiske over for brugen af samlemærker. Men den type kampagner har en betydelig positiv effekt både på kundestrømmen og salget. Det virker, og derfor har vi set os nødsaget til også at gøre det,« siger informationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen.

Kilder i branchen vurderer over for Jyllands-Posten, at kampagnerne kan øge omsætningen i kampagneperioden med et par procent. Med en omsætning som SuperBrugsens på knap 14. mia. kroner om året kan to procent i den grad mærkes.

SINGAPORE-TELECOMMUNICATION-CHINA-MOBILE-ZTE

Jens Juul Nielsens betænkeligheder går på, om kampagner kan gøre prisdannelsen mere kompleks og uigennemsigtig. Den kritiske tone er tydeligere hos Forbrugerrådet Tænk.

»Det er en form for lokkemad, der skal skabe loyalitet. Men det slører prisbilledet, og kampagner fordyrer prisen på andre varer. Vi opfordrer folk til at bruge deres kritiske sans,« siger jurist i Forbrugerrådet Tænkt Jakob Steenstrup til Jyllands-Posten.

Kardashian

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen