Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Salget dykker markant hos presset Lauritz.com

business
Forretningsparret Mette Rode og Bengt Sundstrøm, der står bag auktionshuset, som i 2016 mønstrede en omsætning på 220 millioner kroner. Foto:

Lauritz.com er blevet ramt af et kæmpe fald i kerneforretningen. Omsætningen fra deres auktioner falder med næsten 20 procent. Engangsindtægter redder pænt driftsresultat før og af- og nedskrivninger.

Auktionshuset Lauritz.com har normalt et dårligt første kvartal, men de første tre måneder af 2017 ser mere dystre ud end normalt for selskabet, der kom på børsen for snart et år siden.

Omsætningen fra auktionerne faldt med hele 19 procent til 191,5 millioner kroner fra 235,5 million i samme periode sidste år. Selskabet reddes imidlertid af såkaldte parnterskabsaftaler, der indbringer selskabet engangsindtægter fra nye partnerskaber med auktionshuse i det her tilfælde Søborg og Hørsholm. Det giver et plus på 18 millioner kroner på driftsresultatet før og af- og nedskrivninger (EBITDA) og et overskud på 3,5 millioner kroner.

Problemet for Lauritz.com er ifølge selskabet selv, at der bliver sat for få produkter til salg, fremgår det af selskabet præsentation, hvor den afgående direktør Mette Rode Sundstrøm fremlægger resultaterne.

Derudover presses selskabet i stigende grad fra konkurrenter i markedet for auktioner og salg af brugte varer på nettet.

Kvartalsregnskabet giver første fingerpraj af, hvordan året kommer til at gå for auktionshuset, der havde et dårligt 2016. Selskabet kom efter et fejlslagent forsøg omsider på børsen i Stockholm i slutningen af juni, og selv om det indbragte selskabet og ejer Bengt Sundstrøm et trecifret millionbeløb, hobede de økonomiske problemer sig op for selskabet.

En række af selskabets partnere har som Berlingske Business beskrevet økonomiske vanskeligheder, og derudover er bebudet salg af en gammel lagerbygning på Rovsingsgade gået i vasken. Det skulle ellers have sendt godt 50 millioner kolde kontanter ind i selskabet.

Selve salget gik heller ikke godt, og i januar måtte aktionærer, der har købt op i auktionshuset, se måltsætningen om 20 til 40 procents vokseværk i driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) smuldre.

I stedet blev vækstmålet barberet markant og sat til ti procent, noget der nok engang sendte aktiekursen i dørken.
Siden Lauritz.com kom på børsen, er selskabets markedsværdi mere end halveret. Omsætningen for Lauritz.com sidste år var på 220 millioner kroner et fald på 2,5 procent i forhold til året før.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen