Berlingske Business

Salget af økologiske fødevarer vokser med rekordfart

Økologi-formand: Økologi-besparelser skader lokal vækst Salge
Foto:

På baggrund af indberetninger fra detailkæderne og fødevarevirksomhederne vurderer Økologisk Landsforening, at det samlede salg af økologi i år vokser 1,3 mia. kr. og når op på 11 mia. kr.

Målt i kroner er der tale om den største vækst i det økologiske salg nogensinde.  Det skriver Finans.

»Den største del af fremgangen ligger i detailsektoren, hvor salget i år vokser omkring 600 mio. kr., en fremgang på 10 pct.,« fortæller Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Økologien blev katapulteret opad, da en række detailkæder i begyndelsen af 2015 sænkede priserne på økologiske fødevarer.

»For et år siden satte vi et mål om at fordoble salget af økologi inden 2020. Derfor satte vi priserne ned på en række økologiske varer og udvidede samtidig det økologiske sortiment,« siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop Danmark.

Han oplyser, at de 1.200 butikker, der er en del af Coop Danmark, samlet set har øget salget af økologisk frugt og grønt med mere end 40 pct. i år, mens salget af økologisk kød er vokset over 30 pct.

Opgjort i procent er økologien i år vokset endnu hurtigere, omkring 23 pct., i den såkaldte foodservicesektor, som bl.a. omfatter kantiner og køkkener i både offentlige og private virksomheder. Samtidig vokser eksporten af økologiske varer med over 10 pct. årligt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen