Berlingske Business

Salg af møbler styrtdykker

Salg af møbler styrtdykker - 1
Foto:

Mange butikker må lukke i år, efter møbelbranchens salg sidste år dykkede med 12 procent.

De dyre ting til hjemmet kan undværes i tider, hvor der er småt med penge. Derfor svigtede de danske forbrugere møbelforretningerne sidste år og salget dykkede med 12 procent. Det skriver Jyllands-Posten.

”Væksten hos møbelhandlerne i de seneste år er i høj grad blevet båret af, at forbrugerne har udnyttet mulighederne for at belåne friværdi i boligen. Nu er disse muligheder indskrænket, og der er lavvande i økonomien. Det går hårdt ud over salget,” siger Keld Korsager, der er direktør i brancheforeningen Møbel+Interiør.

Selv om salget for møbelindustrien endnu ikke er gjort op, indikerer butikkernes indberetninger, at der kun blev solgt for 11 milliarder kroner i 2008 i forhold til omsætningen på 12,6 milliarder kroner i 2007. Og det bliver ikke lettere for møbelforhandlerne at lokke forbrugerne til i år.

”Meget tyder på, at 2009 blot er et år, der skal overstås,” siger Bjørn Hansen, der er formand for foreningen Danske Møbelhandlere med 300 medlemmer.

Konsolideringer på vej
En af dem, der er ramt af det svigtende salg, er Ikea i Danmark.

”Vores omsætning har i 2008 ikke udviklet sig som forventet, og vi når ikke vores mål. Det er især salget af møbler og køkkener, som er ramt, mens det går fint med salg af tilbehør,” siger Lene Gaarde, der er kommunikationschef i Ikea Danmark.

På trods af det dårligere salg, får det ikke Ikea til at stoppe op i deres planer om at bygge nye varehuse i Odense og Aalborg. Eksperterne vurderer, at der kommer til at ske store forandringer som følge af det dårlige salg. Idemøbler har en markedsandel på omkring 15 procent og er dermed blandt de største forhandlere i Danmark.

”Antallet af kvadratmeter blandt møbelhandlere er vokset massivt. Nu falder slaget, og vi vil se færre og bedre konsoliderede butikker,” siger Michael Tinghuus, der er administrerende direktør i Idemøbler.

 
Læs også:

Gylden fremtid for dansk mode

Krise giver billige luksusvarer

Her er boligmarkedets sorte pletter

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen