Berlingske Business
14:34Citigroup rammer skiven trods gigantisk skattenedskrivning

Sådan puster ledelsen liv i B&O

15busmantoniny2.jpg
B&Os topchef, Tue Mantoni, ønsker mere tidssvarende og luksuriøs indretning af butikkerne. PR-foto

Skuffelserne har stået i kø hos den danske elektronikkoncern. Men det er for tidligt at fælde dødsdommen over Bang & Olufsen. Her er, hvad ledelsen gør for at puste liv i det gamle ikon.

Mere kræs for kunden

Det siger næsten sig selv, at det er dårlig stil at byde kunden velkommen i en Bang & Olufsen-butik, der ligner noget fra 1990erne. Skal man have kunden til at hoste op med 40.000, 50.000 eller endnu flere kroner for et TV, skal hun have en luksusoplevelse fra første skridt ind i butikken.

Mange luksusbrands fra Gucci til Chanel har for længst indset, at vægge, loft, gulv, inventar, lys, dufte og lyde spiller en væsentlig rolle, når man som brand vil skabe rammerne for en komplet og vellykket købsoplevelse i den dyre ende.

14BUSMantoni-BO.jpg

Det ved topchef Tue Mantoni alt om, og han indså allerede i 2011 nødvendigheden af en omsiggribende modernisering af Bang & Olufsen-butikkerne verden rundt. Ikke alle steder har B&O-forhandlerne haft råd til topchefens ønsker om tidssvarende og luksuriøs indretning, som hurtigt løber op i en million kroner per butik. Missionen er gået i stå flere steder, fordi forhandlerne ikke havde pengene eller ikke kunne skaffe dem i banken. Det er et problem for alle. Derfor luner det hos mange forhandlere, at Mantoni nu åbent siger, at moderselskabet er parat til at hjælpe kapitalfattige forhandlerne med at finansiere de dyre moderniseringer.

»Vi kan I nogle tilfælde tilbyde en investering fra vores side, hvis det har fælles interesse,« siger topchef Tue Mantoni.

14BUSFormand-klar-til-at-sa.jpg

Markedsføring skal booste salget

»Vi har verdens fedeste produkter,« har Mantoni udtalt med overbevisning i stemmen. Kun en lille gruppe kritikere vil i dag modsige ham i dette statement.

Inden for både TV og højttalere har det snart 90 år gamle luksusbrand strammet sig gevaldigt an og har i dag mere overbevisende produkter end for fem år siden. Men der sælges slet ikke nok enheder af hvert produkt til, at Bang & Olufsen for alvor kan høste stordriftsfrodele og hente de store udviklings- og produktionsomkostninger hjem.

Løsningen er mere markedsføring, end selskabet benytter sig af i dag. For produkterne sælger først, når forbrugerne ved, at de eksisterer, og hvordan produkterne kan forbedre indretningen i stuen eller oplevelsen af film og musik.

Alt for mange i Bang & Olufsens oplagte kundegrupper aner ikke, hvordan selskabets nyeste TV eller højttaler ser ud, og derfor er et større markedsføringstryk nødvendigt. Hvis nogen tvivler på, at markedsføring kan gøre en forskel, kan man spørge hos Pandora. Her bruger man årligt over en milliard kroner på posten. Fordi det virker.

Olufsen

Udflytning af opgaver og job

Det er dyrt at markedsføre sig og modernisere butikker. Det er også dyrt at have folk ansat i Danmark – på danske vilkår. Det ved man en hel del om på Bang & Olufsens hovedkontor i Struer, hvor der stadig arbejder omtrent 800 mand. Det er ikke naturgivent, at alle folk kan få lov at fortsætte, da det netop er ved udflytning af opgaver og udflytning af job, at Bang & Olufsen i andre omgange har været i stand til at hente besparelser for millioner af kroner.

Bestyrelsesformand Ole Andersen synes parat til at skære endnu dybere i Struer for at få omkostningsbasen barberet længere ned.

»Vi bliver bare nødt til at sætte virksomheden højere end Danmark og Struer, og vi bliver nødt til at sørge for, at vi er konkurrencedygtige – også hvad angår vores omkostningsstruktur,« sagde han i denne uge i Berlingske. Med andre ord; Et usentimentalt forhold til Struer og Danmark skal være med til at sikre Bang & Olufsen en mere lønsom fremtid.

B og O

B&O Play i højt gear

Tue Mantoni var manden, der lancerede et helt nyt brand kaldet »B&O Play« i begyndelsen af 2012. Det nye brand er ikke oppe i luksusklassen (high-end), men derimod en tand billigere end klassiske »Bang & Olufsen« og placeret i den såkaldte »Premium-klasse«. B&O Play er blevet stærkt modtaget af kunderne, der sagens kan forstå, at Bang & Olufsen har behov for at forny sig.

Sub-brandet »B&O Play«, der indeholder både TV, højttalere og høretelefoner, har givet den gamle virksomhed en ny chance for at få et mere dynamisk image og en yngre kundegruppe til at investere i produkterne.

Når Vestjylland sover.

Det er selvsagt afgørende for selskabets omsætning på det lange sigt, at de unge kommer ind i folden. B&O Play er fra sin begyndelse af ledelsen tænkt som et brand, der skal produceres uden for Danmarks grænser – blandt andet i Fjernøsten.

Det sikrer lavere produktionsomkostninger, og B&O har teamet op med store partnere på produk­tionssiden. Også på distributionssiden er der succes, og B&O Play er på rekordtid kommet ind hos alverdens internationale kæder, heriblandt i Apples butikker. Allerede i dag har over 3.300 butikker verden fået B&O Play-produkter på hylderne, og forhandlernettet skal ifølge Mantoni vokse yderligere de næste år. B&O Play-produkterne er betydeligt billigere at købe for kunderne, og det opløftende for B&O-ledelsen er, at avancerne samtidig er større for virksomheden end ved det gamle klassiske »Bang & Olufsen« brand.

b&O

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen